dijous, 26 de febrer del 2009

Invisible BCN

Fotografies de
Jordi Bernadó

Les fotografies de Jordi Bernadó (Lleida, 1966) retraten interiors i paisatges que resulten del més insòlit o absurd. Són escenaris reals i qüotidians per a més d’un, malgrat que no tothom es fixa prou que existeixen, ni s’atura massa a pensar en ells. Per sort, Bernadó sí s’hi atura i ens ho mostra amb ironia.


Jordi Bernadó és un dels fotògrafs seleccionats al primer número d’una nova col·lecció de llibres de fotografia que porta per títol Invisible: fotografia i ciutat. Està previst que cada llibre sigui monogràfic sobre una ciutat i per aquest primer han triat Barcelona. La presentació de les fotos és de bona qualitat, en un format manejable de 23 x 29 cm. i amb cobertes toves, sembla més una revista que pas un llibre. Els textos que presenten cada treball, en total setze visions de Barcelona des de punts de vista molt diferents, són breus però prou útils per conèixer millor les intencions dels fotògrafs, i de vegades de primera mà quan ens ho expliquen ells mateixos. El segon monogràfic anuncien que es dedicarà a Mèxic D.F. i encara ha de sortir.

[Totes les fotos de Jodi Bernadó: Invisible photo 01-BCN . Barcelona: Invisible photo, 2008. 158 p. ISBN: 978-84-612-6745-3. ]

+ Web de Jordi Bernadó
+ Jordi Bernadó a la Galeria Senda

dilluns, 23 de febrer del 2009

Viaje por países pequeños

Viaje por países pequeños / son más fáciles de visitar
en Mónaco capital del principado / con Rainiero irá usted al museo
y Carolina le llevará a usted al Casino / y Estefanía a dar un garbeo en barco



La buena vida han tornat amb un nou single: Viaje por países pequeños, sortirà a principis de març amb dues cançons més: Año bisiesto i Puede que hoy sea el día. La que dóna títol al single ja es pot escoltar per Internet i és una versió preciosa de la cançó d’Ignacio Gasca (Poch) que apareixia al disc de Derribos Arias Nuevos sistemas para viajar (GASA, 1988). La buena vida van participar en el Tributo a Poch que es va fer a finals de l’any passat per celebrar el desè aniversari de la mort de Poch.

Viaje por países pequeños ha vingut acompanyat però de la trista notícia que Iranzu Valencia, veu del grup juntament amb Mikel Aguirre, els deixava. La resta sí continuaran i el proper mes d’abril treuran un nou disc. Estarà editat per El Volcán, una discogràfica molt jove, segell d’artistes tan dispars com Albert Pla, Aterciopelados, Lava lamps... i que té previst fitxar a Los Planetas, Fernando Alfaro y Los Alienistas i a Astrud. També està distribuïnt a Espanya el primer disc d’ Adanowsky (El Ídolo) i el segon de David Byrne & Brian Eno (Everything That Happens Will Happen Today).

+ Escoltar: Viaje por países pequeños
+ Pàgina web de La buena vida

[Postal © Col·lecció de J.C. Dindinaud]

dijous, 19 de febrer del 2009

Rabascall

Joan Rabascall
IBM 360, 1967
Collage i pintura acrílica sobre tela,
27 x 35 cm.
[Foto: MACBA]
Rabascall: producció 1964-1982 al Museu d’Art Contemporani de Barcelona,
fins el 19 d’abril.


Conèixer l’obra de Joan Rabascall, gràcies a aquesta exposició al MACBA, ha significat dues coses per a mi: descobrir un mestre del collage i retrobar-me per causualitat amb alguns paisatges que em resulten molt familiars.

Jazz Hot, 1968
Collage sobre fusta,
50x73 cm
[Foto : Galeria Palma 12]

Rabascall és un artista pop, del pop europeu que, a diferència de l’americà (cosa que no trobo que desmereixi a l’americà, però és així), porta una bona càrrega de denúncia social i política. En el seu cas, es serveix dels mitjans de comunicació com a eina que manipula en contra d’ella mateixa i del seu missatge:
"Cap al 1963-1964, vaig començar a fer assemblatges amb retalls de paper de diari i de revistes, és a dir, engantxant-los sobre la tela i retocant-los amb pintura acrílica. La fase següent consistia en fer fotomuntatges i ampliar-los sobre teles i plaques metàl·liques fotogràfiques, per intentar reproduir així una altra dimensió de la imatge i també un impacte més foro sobre aquell que mira.
Actualment, i des de fa anys, només treballo amb imatges que ja han estat inserides en el circuit de visualització normal, amb imatges que ja han estat seleccionades, sovint teixides i subtitulades, imatges com les que veiem al carrer, en els cartells publicitaris, en les revistes, diaris, etc. D’aquesta massa d’imatges “tractades” i “manipulades” que ens envolten i ens condicionen, en trec algunes de context, les torno a enquadrar, molt sovint les fotocòpio i, al final, les amplio. Desvio doncs la seva finalitat primera per denunciar o subratllar alguns aspectes de la “realitat” periodística que esl mass media ens fan empassar cada dia. […] Si he arribat al principi de desviació d’imatges i de textos, és perquè sempre m’he sentit molt incòmode davant d’aquest bombardeig d’imatges i notícies que només tenen un únic sentit, sense possibilitat de diàleg. En aquest massatge de missatges – McLuhan ho va definir molt bé-, hi ha massa tesis sense antítesis. Jo intento l’antítesi." *

Rabascall viu i treballa a París des dels anys seixanta, i el Maig del 68 francès té molt a veure amb el seu esperit d’antítesi. De vegades, en funció dels temes que tracta, aconsegueix a més uns collages d’una factura molt bonica.



Roses des d’Empuriabrava
i Santa Margarida-Roses
Paisatges Costa Brava, 1982
Emulsions fotogràfiques sobre tela,
65 x 92 cm
[Fotos: Col·lecció FRAC Limousin]


I els paisatges familiars… són els de Paisatges Costa Brava, la sèrie de fotografies de l’any 1982 que recull imatges d’alguns pobles com Roses, Castelló d’Empúries, Sant Pere Pescador i l’Escala sota els efectes de la transformació salvatge que va arribar amb el turisme, a base de carreteres i de blocs d’edificis a primera línia de mar. Els paisatges de la meva infantesa i adolescència. Ara llegeixo que aquest treball va ser exposat el mateix any 82 (el del Naranjito…) a la galeria Canaleta de Figueres, pionera en fer arribar certa modernitat a l’Alt Empordà. Sempre em va cridar l’atenció el que es podia llegir, si no recordo malament, a la porta de la galeria: CANALETA: Espolla – New York – Figueres.

* Fragment de: Rabascall, Joan. Per una desviació de la imatge. Publicat originalment com a “Pour un détournement d’image” a Gulliver, n. 6 (abril de 1973). A : Rabascall: producció 1964-1982. Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 2009. ISBN: 978-84-89771-71-0. Pàg. 66-67.

dilluns, 16 de febrer del 2009

¡¡Chupa aquí!!

Doctor Explosion
¡¡Chupa Aquí!!
Oviedo: Boomerang Discos & Gijón: Discos Perrotti, 2009.

Després de cinc anys sense treure disc, des de Gijón… tornen Doctor Explosion! Un long play de vinil de 33 1/3 R.P.M. amb cara A i cara B que porta per títol ¡¡Chupa Aquí!! (… que es pot pronunciar adelantant la cadera amb un cop sec!). Així és com el combustible Jorge Explosion el presenta:

¡¡Chupa Aquí!! es sobre todo un disco de RockandRoll. Pero... ¿Puede el rockandroll ser a la vez: delirios del mas fino 60s Beat, guitarras salvajemente afiladas, elegantes melodías Pop y Garage Punk a cascoporro? ¡Pues claro que sí chaval! El RockandRoll es actitud, diversión espontánea y sonido crudo. Esto Dr. Explosión lo saben mejor que nadie, y así, de forma tan brutalmente honesta, lo han sabido plasmar en este disco. Grandes canciones que van a poner tu adrenalina en órbita. Contundentes y rabiadas como All Mine, I want you o Come on Shake!. Chirriantes sonidos del mas primitivo Rhythm&Blues como Honey Honey. "Llenapistas" que parecen sacados de un Best of Pebbles como Aint Coming Home. Efervescentes himnos que hablan de revuelta juvenil para fans sixtilongos como El Chesterfield Childish Club. Todo combinado excelentemente con emotivas y delicadas melodías Pop como Fishing, Sorry o Summer Sun, al mas puro estilo 60s Beat. Así, la crudeza de la producción, hace que ambas facetas (60 Punk y Beat Pop) convivan perfectamente bajo una misma actitud: La del loco mundo de Dr. Explosión. ¡¡Larga vida al RockandRoll !! ¡Chupa Aquí!

Podeu escoltar les cançons al web de Doctor Explosion
Myspace : http://www.myspace.com/drexplosion
Per veure'ls en directe, el 27 de febrer concert a la Sala Apolo 2 de Barcelona!

divendres, 13 de febrer del 2009

El mundo de los prodigios


Davies, Robertson
.
El mundo de los prodigios.
Traducción de Miguel Martínez-Lage.
Barcelona: Libros del Asteroide, 2007.
480 pàg.
ISBN: ISBN: 978-84-935018-9-1.

Aqui va la meva tercera i darrera entrada sobre l’apassionant lectura de la Trilogia de Deptford de Robertson Davies. A banda de demostrar altre cop que va ser un gran mestre escrivint i que enganxa poderosament al lector fins al final del llibre, El mundo de los prodigios és, pels temes que tracta i els escenaris on es desenvolupa, el meu favorit.

Deprés de les veus de Ramsay a El cinquè en joc i de David Staunton a Mantícora, Davies repren la història amb la veu d’un tercer personatge clau per resoldre l'enigma de qui va matar a Boy Staunton. És Magnus Eisengrim, un gran i reconegut mag de fama internacional que es contractat per interpretar el paper protagonista d’una pel·lícula sobre un altre mag, el famós Jean Eugène Robert-Houdin (1805-1871) de qui un altre mag no menys famós, l’escapista Harry Houdini (1874-1926), va prendre part del cognom, però no ens dispersem…

Eisengrim accepta explicar la seva vida a l’equip de cineastes i als seus amics Liesl i Ramsay com exercici introspectiu que doni força i credibilitat (el subtext en diuen) a la interpretació d’un guió excessivament afalagador amb la figura de Robert-Houdin. I la història de la seva vida resultarà ser sinistre, dura i cruel... però alhora molt bella, un viatge de la foscor a la llum que comença quan el dimoni va guiar el destí d’un nen que llavors es deia Paul Dempster i una tarda de festa passejava per la fira de Deptfort (el mateix poble natal dels Staunton i de Ramsay). Va viure un veritable horror en el fantàstic El Món dels prodigis, que és el de les barraques itinerants de freaks, el circ i el vaudeville de segona i tercera classe per pobles de mala mort, explicat aquí amb tota mena de detalls i personatges que reproduieixen perfecte el què va ser: un món molt sòrdid. El teatre (un altre món que en aquest cas Robertson Davies coneixia bé perquè va ser actor i al que rendeix homenatge) representa la salvació, però de la mà d’un vampirisme pervers que no ajuda gens a estimar el caràcter d’Eisengrim, una persona a més petulant, molt divo. I finalment, la llum amb l’arribada a Sorgenfrei, el castell suís on coneixerà a l’increïble Liesl (quina dona!) i on, entre mecanismes de rellotgeria i joguets antics per restaurar, prepararà la seva particular venjança a la manera del somriure de Merlín… que lògicament no desvetllaré perquè és tan emocionant com sorprenent descobrir-la llegint el fabulós El mundo de los prodigios.

I per acabar, una molt bona notícia per a tots els que hem caigut en l’encanteri de Robertson Davies: Libros del Asteroide presenta com a novetat editorial d’aquest 2009 Lo que arraiga en el hueso, segona part d’una altra trilogia (escrivia de tres en tres!), la Trilogia de Cornish. Un diari de tirada nacional ho explicava fa uns dies en aquest reportatge: Barrios, Nuria. Davies, el encantador. El País Babelia, 31-01-09, pàg. 9.

[©Imatge: Bobo el Màgic. Museu del Joguet de Catalunya. Foto: Jordi Puig]

dissabte, 7 de febrer del 2009

Paul en el campo

Rabagliati, Michel. Paul en el campo y otras historias.
Traducción: Lorenzo F. Díaz y Fulgencio Pimentel.
Logroño: Fulgencio Pimentel, 2008.
ISBN: 978-84-936081-1-8.


Em van regalar Paul en el campo..., el segon dels dos reculls d’historietes de Michel Rabagliati (Montreal, 1961) traduïdes al castellà i publicades per l’editorial Fulgencio Pimentel. No sé molt bé si serà una cosa general, però veig que els que estem a la meitat de l'esperança de vida dels humans, valorem, expliquem i compartim especialment records de quan erem nens. En concret, parlem sovint d’allò que l’amic que m’ha fet aquest regal tan especial m’apunta que se’n sol dir el paradís perdut. Els records de Paul són molt bonics i emotius, aventures qüotidianes que, per sort, no porten missatges moralistes o res per l’estil, ni cauen en les sensibleries tan perilloses quan es tracten els temes de la infantesa.

No descobreix res, s’ha escrit molt de la pèrdua de la innocència, de la família en general i de l’amor als pares quan encara són uns herois pels fills (potser ho seran per sempre, o potser no) o de les tietes excèntriques i encantadores en particular, de l’amistat pura, del descobriment del sexe i de l’amor… però Rabagliati ho porta al seu terreny parlant i dibuixant molt bé del què millor coneix: d'ell mateix. De manera que el més íntim i personal ben explicat es torna universal, passi al Canadà o a Carabanchel Alto. O si més no, dóna per pensar a cadascú quant d’important va ser aquella etapa i què ens en queda encara d’ella.

Són un total de 18 historietes curtes. En el podi dels paradisos perduts posaria en primer lloc la meravellosa Paul en el metro, seguida d’apop per Paul en el campo.

Rabagliati combina el Paul adult que viatja a la infantesa (de la mà dels paisatges, el menjar i les persones, especialment la seva filla petita) amb vivències del Paul dels trentaitants (és un home casat per amor - i per l’afició compartida pels còmics!- amb una tintinòfila que el complementa en molts aspectes). La passió pels tebeos és una constant, així com la forta influència de la cultura francesa i belga, pròpia dels canadencs francòfons. I això darrer es pot veure també en l’estil del dibuix, de vegades més polit i detallista que d’altres, però sempre en la línia clara europea. Tampoc hi falta mai l’humor (memorable Paul en la ferretería!). Completa el recull El jardín de María, adapatació d’un conte de J.H. Rosny que no està protagonitzat per Paul, una història trista però molt bonica també.

[©Totes les imatges: Michel Rabagliati]

dimecres, 4 de febrer del 2009

El bon temps

Ramiro Fernández Saus
Matilde, 2008
Oli sobre tela, 170 x 121 cm.
[Foto: Ramón Herreros]

Exposició de Ramiro Fernández Saus a la galeria René Metras de Barcelona (carrer Consell de Cent, 331), del gener al març de 2009.

L’any passat vaig conèixer l’obra de Ramiro Fernández Saus (Sabadell, 1961) per la seva participació a l’exposició col·lectiva El circo en el arte español i em va agradar molt. Aquella exposició es va fer a Segovia i com no hi vaig anar, no ha estat fins ara que he pogut veure en directe algunes de les seves pintures, aquarel·les i petites escultures de mons exòtics de selves, boscos o interiors confortables, de feres salvatges i domèstiques, de viatges per mar i aire.

Mentre mirava El somni de Bouganville (oli sobre tela, 126 x 126 cm., el primer de la dreta a la foto) he pensat en Rouseau, just com un altre visitant de l'exposició, al que li he continuat escoltant la conversa que mantenia amb els seus amics i que l’ha comparat també a Krhan, tan pel tipus de dibuix de traç tremolós com per l’humor que desprenen tots dos, deia. Altres parlen de Watteau i Fragonard.
El bon temps és el títol de l’exposició i desconec si la seva intenció original coincidirà amb la meva impressió: a cada obra hi trobo molt bon temps, el millor, i moltes ganes de celebrar-lo amb alegria. [Foto: Andreu Masagué].


+
Per veure obra de Ramiro Fernández Saus a Internet :

Galería Estampa (Madrid)

Galería Marisa Marimón (Ourense)

Long & Rile (Londres)