dimecres, 29 d’abril del 2009

Déjame entrar

Déjame entrar
Tomas Alfredson

(Låt den rätte komma in, 2008)

Draculina soy / medio loca estoy / todas las mañanas / de excursión me voy /
sapos y culebras / para comer / y un poco de sangre / para beber / mi casa es el cementerio /
mi cama es un ataúd / y todas las mañanas / me levantas ¡tuuú!



Ai, està vist que hi ha pares que haurien d’estar molt més pels fills. Com a mínim saber de les seves preocupacions qüotidianes, com els hi va a l’escola, amb qui es relacionen i comparteixen jocs… Si no ho fan, s’arrisquen a que qualsevol nit els nens deixin entrar un vampir a casa seva. Déjame entrar de Tomas Alfredson passarà a la història del cine com una gran pel·lícula de vampirs, però és això i molt més. L’assetjament escolar, el món interior adolescent entorn l’amor i l’amistat, el pas de l’estima incondicional pels pares a les primeres desil·lusions, la manera de fer del caràcter suec… tots els temes estan molt ben tractats, amb sobrietat, sense sensibleries, fent ús d’ un realisme quasi minimalista i un to pausat que només es veu trasbalsat per l’acció del monstre, tan cruel com salvadora.


Continguts i moltes imatges que, sense grans cops d’efecte, es fan difícils d’oblidar; com aquelles escenes que passen al bosc, el paisatge tenebrós present a tantes bones històries de terror – ara em ve a la memòria El cebo (1958) d’Andrej Vajda –, però, sobre tot, el gran tram final, d’espectacular contenció, d’aquesta obra mestra.

[Imatge: Cub de Rubik a Wikipèdia]
[Fotos: Movie Picture DataBase]

+ Costa, Jordi. Bésame monstruo. El País, 17-04-09.
+ Web oficial: http://www.latdenrattekommain.se/

diumenge, 26 d’abril del 2009

Heaven

[Foto: Danielle Spencer]


Concert per guardar entre els bons records el de David Byrne divendres passat 24 d’abril al Palau de la música Catalana, dins del 20è Festival de guitarra i altres acords de Barcelona. Byrne anava acompanyat de set músics i tres ballarins, tots vestits de blanc de dalt a baix, semblaven la banda d'angels sortits d' el bar que es diu cel; però el Palau no va ser precisament aquell lloc on mai passa res, tal i com diu la lletra d’Heaven, una de les més boniques cançons que Byrne va escriure amb els Talking Heads i que va tornar a cantar abans d’ahir. Un clàssic aquest, molt ben rebut pel públic, com també la versió de Take me to the river o èxits trencapistes com Burning down the house, molta descàrrega de ritmes funk i afrobeat que van aconseguir fer aixecar a tothom de les butaques fins al final del concert.

Everything that happens will happen today (Todomundo, 2008)
Disseny d' Stefan Seigmeister
[Foto: Davidbyrne.com]

El tour Songs of David Byrne & Brian Eno recupera alguns treballs antics amb Eno com a productor i col·laborador dels Talking Heads i del seu primer disc a mitges amb Byrne - My Life in the Bush of Gosths (1981)- , però, sobre tot, presenta el més nou, la segona recent col·laboració dels dos a Everything that happens will happen today (2008). Home, Strange overtones, One Fine Day, Everything that happens… que bones cançons les d’aquest disc i que bé van sonar en directe. Byrne conserva una força i una vitalitat envejables, tant per cantar (quina veu tan bonica!) com per bellugar-se amb els seus moviments d’enrampat o entre el magnífic trio de ballarins, sempre amb gràcia, bon humor i elegància. Una posada en escena sencilla però acurada i efectiva, una banda i cors d’alçada i unes coreografies - amb tutús inclosos - a les que la resta de músics sobre l’escenari també s’hi afegien, desprenent simpatia i saber fer per tots costats.

divendres, 24 d’abril del 2009

Menjar per pensar

Richard Hamilton
Sign
, 1975
Esmalt sobre metall
[© Foto: Galeria Cadaqués dos a Artnet]


Imagino com deuria ser aquell dia de 1963, quan Marcel Duchamp va portar per primera vegada a Richard Hamilton de Cadaqués fins a cala Montjoi en una zódiac destí El Bulli. Llavors només era un xiringuito regentat per un jove matrimoni alemany, tenia grill, terrassa i minigolf. Aquell paisatge encara verge de la Costa Brava i els primers turistes van ser testimonis de l’arribada dels dos il·lustres artistes al mateix lloc on ara, molts anys després, s’hi pot trobar el millor restaurant del món de cuina d’avantguarda. Hamilton ha conegut com a client tots els canvis pels que ha passat El Bulli. Des de que es va convertir en un restaurant de luxe, diu que enyora poder-hi entrar sense haver d'anar mudat, però és fan incondicional dels menjars de Ferran Adrià i se sent a gust gaudint d’una cerimònia teatral mil·limetrada fins a l’últim detall.

Hamilton, Richard; Todolí, Vicente (Eds.). Menjar per pensar, pensar sobre el menjar: una reflexió sobre l’univers creatiu de Ferran Adrià, la cuina d'avantguarda i la seva relació amb el món de l’art. Col·laboradors: Richard Hamilton , Adrian Searle , Josep M. Pinto , Marta Arzak .Barcelona: Actar, 2009. 350 p. ISBN: 978-84-96954-70-0.


La setmana passada es va presentar Menjar per pensar, pensar sobre el menjar, el llibre sobre El Bulli que Hamilton ha coeditat amb Vicente Todolí - director de la Tate Modern - i que, entre altres coses, debat si la cuina pot ser o no considerada art. D’entrada, Ferran Adrià assegura que no és la seva intenció ser artista, que ell és un cuiner. Però el que sí està clar és que molts artistes s’han servit de la cuina i del menjar en les seves obres.

Gordon Matta-Clark
Food
, 1972
3 fotografies
[© Foto: David Zwirner a Artnet]

Fullejant una selecció de pàgines del llibre que es poden veure al web de l’editorial Actar, trobo les fotografies fregides (Photo-fry, 1969) de Gordon Matta-Clark, l’anarquitecte nord americà que, serra mecànica en mà, es va dedicar a deconstruir- concepte molt present entre les tècniques de Ferran Adrià- edificis abandonats o quasi en ruïnes. A més, Matta-Clark va ser un artista cuiner. L’any 1971 va obrir amb l’ajuda d’uns amics el Food, un restaurant per artistes al Soho de Nova York. Tenia per objectiu ser un punt de reunió i d’intercanvi, en tots els sentits: s’hi feien exposicions, performances… i també garantia, amb un plat a taula o una feina al mateix restaurant, la supervivència de tots aquells artistes que no tenien èxit ni acceptació en els circuits comercials del mercat de l’art. Cal menjar per pensar.

El 15 d’abril va començar al Museu d’Art Contemporani de Barcelona un cicle dedicat a la filmografia de Matta-Clark. En la primera sessió es va projectar Food (1972), pel·lícula testimoni de l’activitat del mític restaurant. Real(ity) cuts. Entorn del cinema de Gordon Matta-Clark continua fins el 3 de juny, cada dimecres a les 19:30 al MACBA.

divendres, 17 d’abril del 2009

L'ombra de Ponce de León

Alfonso Ponce de León
Autorretrato
(Accidente), 1936
Oli sobre tela, 160 x 190 cm.
[© Foto: MNCARS]

La temática de este Autorretrato fue motivada, según Gustavo Maura Manso, por un accidente automovilístico que el artista tuvo por esa época en la sierra de Segovia. Por otra parte, el 1 de diciembre de 1935 – en las páginas de Blanco y Negro, ilustrando “Sin palabras”, un texto de Gabriel Geiner-, el dibujante Antonio Cobos idealizaba al protagonista del cuento, el cual parecía atropellado a causa de un automóvil. Sin duda, estas dos fuentes fueron las que sugirieron a Ponce de León realizar su propio Accidente.

Inglada, Rafael. Alfonso Ponce de León [1906-1936].
Madrid: MNCARS, 2001. ISBN 84-8026-984-7. Pàg. 122.

LLUMS
. Alfonso Ponce de León (Málaga 1906- Madrid 1936) va estudiar a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid durant els anys 20’. Company de classe i amic de Salvador Dalí, dels germans Cristino i Maruja Mallo i de la que després va ser la seva esposa, Margarita Manso. També era amic de Federico García Lorca, per a qui va fer escenografies del grup de teatre La Barraca. Va ser actor de cinema ocasional a algunes pel·lícules d’Edgar Neville.
Etiquetat dins el realisme màgic, proper al Surrealisme, Autorretrato (conegut també com Accidente) es sol veure com premonitori de la mort de Ponce de León aquell mateix 1936, i és el quadre més famós d'entre les poques pintures que va arribar a fer.

OMBRES. Alfonso Ponce de León pertanyia a la Falange Española de las J.O.N.S., fet de la seva biografia que em desagrada. A començaments de la Guerra Civil Espanyola un grup d’anarquistes i comunistes radicals el van assassinar, fet que encara em desagrada més… per la mort injustificada a totes les guerres i per acabar amb la carrera d’un gran artista.


Accidente és una pintura molt enigmàtica i amb un gran poder d’atracció. Actualment pertany a la col·lecció del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia de Madrid (MNCARS) i era una de les pintures que s’ha pogut veure a la Fundación Caja Madrid, entre la selecció d’obres del segle XX de l’excel·lent exposició La Sombra. Una exposició conjunta amb el Museo Thyssen-Bornemisza que mostrava (i analitza al també excel·lent catàleg que han editat) la presència de l‘ombra com a tema artístic des del segle XV al XXI, en la pintura, la fotografia i el cinema.
La sombra. Madrid: Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 2009. 332 pàg. Il. ISBN: 978-84-96233-68-3.

dissabte, 11 d’abril del 2009

Last Tango in Madrid

Francis Bacon
Estudi del Papa Inocenci X de Velázquez
(1953)
Oli sobre tela, 153 x 118 cm.
[Foto: El Prado]


Impressionat em deixa la gran exposició retrospectiva d’obres de Francis Bacon (Dublin 1909- Madrid, 1992) al Museo de El Prado, que encara es pot veure fins el 19 d’abril. És una coproducció de tres grans museus, va arribar des de la Tate Britain de Londres i després de l’estada a Madrid, acabarà al Metropolitan Museum de Nova York.

Una gran exposició perquè reuneix molta obra, de la millor i més representativa de les diferents etapes de la vida artística de Bacon. Un total de 62 pintures que s’han penjat a les sales formant grans grups temàtics: Animal recull les primeres representancions de Bacon sobre la violència a la que pot arribar l’ésser humà, la pitjor bèstia del regne animal; Zona i Aprensión contenen exemples clau d’una forma única d’entendre i emmarcar en l’espai aquelles figures seves tan fortes que criden, mosseguen, sagnen, es retòrcen… és la zona per a les increíbles variacions sobre el Retrat del Papa Inocenci X de Velázquez o per la fosca i enigmàtica sèrie Homes de blau; Crucifixión i Crisis impressionen pels tríptics de gran format que prenen com a punt de partida el tema religiós de la crucifixió, però van molt més enllà perquè, per a Bacon, Déu no va exisistir mai i a l’home no el veia precissament bo per naturalesa o amb redempció possible; Épico agrupa obres fruit d’influències literàries (la tragèdia grega, Shakespeare, Eliot, Lorca…) i pictòriques (Picasso, Van Gogh, Velázquez…); Archivo mostra el procés de treball del pintor a l’estudi: fotos de pintures que admirava, fotos d’amics íntims i models habituals, esbossos, apunts, fotos dels estudis dels cossos en moviment d’ Edward Muybridge...

Tres estudis per a un autorretrat
(1979-1980)
Oli sobre tela, 37.5 x 31.8 cm.
[Foto: El Prado]

Retrato, amb retrats que, sota les pincellades fortes i gestuals que desfiguren els rostres, aconsegueixen captar l’ànima dels retratats amb una sutilesa que trasvalsa. Memorial és la sala dedicada a George Dyer, amant i model que va suïcidar-se, provocant en Bacon una terrible sensació de culpa que va donar lloc a vàries obres sobre la seva mort. A Final s’arriba al 1991, amb obres de l’any abans de morir, que va ser accidentalment a Madrid, la ciutat que ara ha acollit aquesta gran exposició retrospectiva pòstuma a El Prado, un dels museus preferits de Bacon i que en els últims anys de la seva vida visitava sovint.


Tríptic
(1972)
Oli sobre tela, 198 x 147.5 cm.
[Foto: Tate]

Pintures terribles i alhora dotades de bellesa. L’horror de les figures distorsionades (pel dolor, la lluita, la tortura, la carn oberta en canal...), les taques (esquitxades o drippings) i les traces de les gàbies geomètriques que marquen amb energia l’espai, contrasten amb la calma i pulcritud dels fons de colors roses, liles, blaus, verds... o dels buits sobre el lli ocre de la tela, a excepció, però, dels fons taronges pujats, quasi fluorescents, aquests t'encenen dels nervis. A més, cal fer menció de l’elegància i solemnitat que donen les gàbies exteriors: els marcs daurats, gruixuts i amb vidre, tal i com Bacon ho volia.

Ja a casa, recordant l'exposició em ve a la memòria El último tango en París (Bernardo Bertolucci, 1972). Recordin que als títols de crèdit d’aquesta pel·lícula hi apareixen quadres de Bacon. Són el pròleg perfecte per a una història de sexe i violència entre dos desconeguts, uns personatges incapaços de comunicar-se, sense límits morals i a la deriva, que juguen a fer-se mal per separat i entre ells, representants també d’una opció de vida on aflora la cara bèstia i autodestructiva de la condició humana. A l’apartament on transcorre gran part del film... Paul (Marlon Brando) i Jeanne (Maria Schneider) es retorçen abraçats sobre el terra de fusta, sota la llum ataronjada d’una bombeta... com si d’un interior pintat per Bacon es tractés.

[© De totes les imatges: The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. DACS, London 2009]

dimarts, 7 d’abril del 2009

El Gran Déu Tiki

Los Tiki Phantoms y el Ejército de las Calaveras
Barcelona: BCore Records, 2009


Los Tiki Phantoms comencen el seu nou disc proclamant amb veu alta sobre el redoble d’un tambor: “ Ha llegado el momento, Los Tiki Phantoms nos dirigimos implacables hacía nuestro destino, pronto la era del Gran Dios Tiki se impondrá. ¡No temáis! Juntos estableceremos un nuevo orden. Seguid el ritmo y avanzad con nosotros, ¡malditoooos!”. És La marcha de las calaveras, pròleg dels 12 següents temes d’autèntic surf-rock'n'roll, tots instrumentals. El grup, que amaga la cara sota les màscares-calaveres, són: El Bravo, El Beat, El Kahuma i El Caníbal; formació clàssica de guitarres, baix i bateria. Fan cançons que no arriben gairebé mai als tres minuts, contundents, energia pura, ideals per sortejar la gran onada o per escapar del gran volcà en erupció! I el reverb - so característic del gènere surf, quasi tan imprescindible com la guitarra Fender Stratocaster que millor el produeix - dóna molta llum, obre esquerdes irresistibles d’optimisme o malenconia tikis.

En aquestes dates de setmana santa... de penitències i processors… res millor que canviar de culte! Idolatrem al Gran Déu Tiki amb dances salvatges al voltant del seu tòtem, fem la conga sota fanals de colors amb la forma de les cares de l’Illa de Pasqua; un bon cocktail al bar amb barra de canyes i sostre de palla i, com no, Los Tiki Phantoms al tocadiscos!


Clip del seu primer disc: Los Tiki Phantoms regresan de la tumba.
Barcelona: BCore Records, 2006.

+ Los Tiki Phantoms a MySpace

[©Fotos: Carles Carabí]

divendres, 3 d’abril del 2009

La vida secreta a Portlligat

Rebedor de l’ós
Casa-Museu Salvador Dalí, Portlligat


"Els dos fills de Lídia posseïen una cabana miserable amb el sostre enfonsat, on guardaven els ormeigs. Aquesta cabana era en una petita badia, Portlligat, situada a quinze minuts de Cadaqués, a l’altra banda del cementiri. Portlligat és un dels indrets més àrids, minerals i planetaris de la terra. Els matins oferien una alegria salvatge i amarga, ferotgement analítica i estructural; els capvespres hi eren sovint morbosament tristos, i les oliveres, brillants i animades als matins, es metamorfosaven en un gris immòbil, plumbi. (...) Gala només volia el que jo desitjava, i vam escriure a Lídia oferint-li comprar la cabana dels seus fills. (...)

Vam contractar un fuster i, tots dos junts, Gala i jo vam elaborar tots els detalls, des del nombre d’esglaons que hi havia d’haver a l’escala fins a les dimensions de la finestra més petita. Cap dels palaus de Lluís II de Baviera no despertà en el seu cor la meitat de les inquietuds que desvetllà en nosaltres aquella cabana.
La nostra caseta s’havia de compondre d’una peça d’uns quatre metres quadrats que havia de servir de menjador, dormitori, taller i vestíbul. Es pujaven uns esglaons i, en un replà, s’obrien tres portes que comunicaven amb una dutxa, un wàter i una cuina d’unes dimensions ben justetes per a poder-s’hi bellugar. Desitjava que fos ben petita –com més petita més intrauterina."
Dalí, Salvador. La vida secreta de Salvador Dalí. Traducció de Bartomeu Bardagí. Barcelona: Empúries, 1993. ISBN: 84-7596-413-3. Pàg. 284-285.

Gala i Salvador Dalí van aconseguir una de les millors fórmules per fer desesperar a tota aquella gent que es desfà per conèixer el més íntim detall de la vida privada dels altres. Que si Dalí era un fatxa, un pesseter, un interessat, o que era tan normal com qualsevol, però davant d’una càmera es transformava en un altre per muntar l’espectacle i provocar... molt s’ha dit, però al final, què se'n va treure de cert? Res; ni tampoc es podran agafar als pocs detalls que s’han donat de la part tan normal que asseguren que tenia. Aquesta vida secreta m’agrada molt, ja m'està bé el no saber. L'enigma perfecte mai resold de la seva obra va ser ell mateix.
Ara fa poc, dies abans de les pluges, una bonica excursió d'un diumenge assoleiat, acompanyat d'uns bons amics, em va portar a visitar la casa de Gala i Salvador Dalí a Portlligat. Per sort, les parets de la casa no parlen.

+ Fundació Gala-Salvador Dalí

Totes les fotos gentilesa de J.F.C.