dimecres, 30 de març del 2011
36 vues du Pic Saint-Loup
dijous, 24 de març del 2011
Ocells
Una de les coses que m' agrada de viure al camp és la presència dels ocells. Els veig des de la finestra, passejant pels camins o al tram d'entrada del poble quan hi passo amb el cotxe i fugen esvalotats per la fressa del motor. Moltes vegades em quedo parat observant-los, sobre tot des de darrera de les finestres de casa, que és quan més aprop els tinc, perquè gràcies a la llum del dia, que fa mirall sobre els vidres, ells no em poden veure. Semblen tan fràgils saltirolant lleugers per les branques. Veig molts pardals, més enllà dels que poblen el meu cap. Veig un pit roig, crec que sempre és el mateix, que cada migdia s'atura una estona sobre la barana del pas del rec i sembla que em vulgui dir alguna cosa. I vaig al·lucinar amb els colors d'un parell de gaigs volant entre les alzines, que no en havia vist mai cap de gaig, ni sabia com es deien aquests ocells, però per les franges de plomes blaves, llampants, quasi turquesa, de les ales, va ser fàcil esbrinar el seu nom amb una guia il·lustrada. Pels camins em trobo una àguila que sol reposar sobre els cables elèctrics, no és massa grossa, o potser és un aligot, però quan vola, tota estesa és espectacular. Garses i corbs que baixen pel terra dels camps buscant algun cuc. De nit, entre les branques d'una olivera, he vist els ulls brillants d'un mussol.
Vagin del minut 6 al 7:45
[Totes les imatges: Polly Morgan ]
[Torontoràdio: Single: Pío Pío]
divendres, 18 de març del 2011
Insanity Toons
"10 estampas a 2 tintas con fotopolímero y linograbado, sobre papel Old Mill Bianco de 250 gr. Carpeta troquelada e impresa sobre cartulina cruda de 250 gr. Precio: 10 euros. Insanity Toons Vol.1 es un bestiario que encierra una decena de criaturas inspiradas en los catálogos de monstruos y prodigios tardomedievales de Conrad Lycosthenes o Ambroise Paré, entre otros, o los archivos teratológicos del XVI y XVII, pero reinterpretados con una estética cartoon años 20 y 30 del siglo pasado. Al fin y al cabo este tipo de cartoon clásico parte de personificaciones antropomórficas caracterizadas con diversos rasgos zoomórficos, deformaciones y exageraciones.
Las dos tintas han sido estampadas en relieve con dos registros distintos: una matriz de linóleo para la primera y de fotopolímero en la segunda. La apariencia final viene dada por la superposición, desajuste de las tintas e imperfecciones producidas por la presión aplicada.
Se adjunta a las estampas un colofón con la correspondiente numeración-denominación de cada figura y demás detalles de la publicación. " [Text: Mik Baro]
+ Informació sobre la col·lecció Plusilánime
[TorontoRàdio: Midnight Shots: Vestido Rojo (High Heel Sneakers)]
dilluns, 14 de març del 2011
Blue Monday
/
/
Dimarts 15 de març, surt a la venda Hablaban con frases hechas (Boomerang Discos, 2011), el nou disc de Doctor Explosion. Un títol que, com sempre (recordem que l'anterior es deia: Chupa aquí), és molt inspirat. Quantes vegades no sentim parlar amb frases fetes!? Només hem d'obrir la televisió (a la que el mateix grup li va dedicar Rompí la televisión) per segons quin canal . O sortir a comprar el pa i mantenir una conversa d'aquelles que comencen amb un: no para de ploure, i que continua amb un: però ja va bé que plogui, que feia molt que no plovia i és molt bo pel camp...
El primer single de presentació es ¿Quien quiere lo que tuvo ayer? Per la música de gust seixanter i una lletra sobre un entranyable senyor de Granollers que compra els discos al carrer Tallers, s'endevina com tota una declaració de principis, una manera d'entendre la vida marcada per la música i l'estètica del rock'n'roll: Se viste siempre por los pies /Es un señor de Granollers /Hace un dia perfecto y se deja llevar/de punta en blanco le ves pasar/ compra sus discos en la calle Tallers/ no le ha sido fácil llegar a ser quien es/ no es nada fácil ser como es... Doctor Explosion manté la banda clàssica de guitarra, baix i bateria. Però, a diferència dels darrers discos, aquesta vegada presenten un major nombre de cançons pròpies en castellà, més dues versions, el Renacerá de los Los Brincos, i una potent versió del Blue Monday de New Order, que ja tocaven en directe des de feia temps i ara s'han decidit a gravar-la. Una bona cançó per saltar al seu ritme per tota la casa i deixar enredera aquest dilluns plujós:
divendres, 11 de març del 2011
Cignes negres
Si Black Swan (Darren Aronofsky, 2010) estigués ambientada als anys 40', les Odette i Odile d'El llac dels cignes que Nina (Natalie Portman) balla a la pel·lícula, ben segur que haurien impressionat a Joseph Cornell, un assidu dels ballets al Metropolitan Opera House de Nova York d'aquella època. Però, a diferència de les ballarines que va conèixer Cornell, i en especial la russa Tamara Toumanova, Nina mai l'hauria rebut durant els assaigs o al seu camerino. No estaria per cap visita, tan obsessionada com està per ser la perfecta reina dels cignes i, sobre tot, la perfecta Odile, el cigne negre que la portarà a ser abduïda pels seus propis deliris paranoics. Deliris que són el millor de la pel·lícula pel meu gust. Una pel·lícula molt angoixant sobre un guió ple de tòpics molt gastats, però que, malgrat tenir-los, desprèn una força terrible, que t'arrossega fins al ball final. Quin gran moment quan el cigne negre desplega les ales!
Tamara Toumanova i Serge Lifar ballant El llac dels cignes. [Ca. 1936-1941]
Fotografia de Max Dupain [Wikipedia]
Joseph Cornell va conèixer a Tamara Toumanova l'any 1940 a Nova York. Ella era la primera ballarina dels Ballets Russos de Monte Carlo, dirigits per Wassely de Basil, i es van fer amics. Cornell assistia convidat a alguns assaigs i a tots els espectacles que la Toumanova estrenava a la ciutat, El llac dels cignes entre ells. L'observava entre bambolines i la visitava al camerino. Poc després, Cornell començaria a treballar en una sèrie de caixes inspirades en El llac dels cignes que es va allargar durant cinc anys. Deborah Solomon a Utopia parkway* expilca que: “Les caixes es basen en el acte II del ballet, el moment de l'obertura quan un malvat mag, decidit a mantenir Odette lluny del seu amant, la converteix en un cigne. Més tard, l'encanteri del mag es trenca i Odette arriba al seu príncep. Però a les caixes de Swan Lake de Cornell, el desig no acaba mai. Somiava amb el seu camí en un bosc romàntic, on la dona que estimava vivia de forma permanent com un ocell"*. Un dels materials més preuats que va utilitzar Cornell per a la sèrie de caixes serien alguns retalls de roba del vestuari de la Toumanova per interpretar la reina dels cignes, que ella mateixa va accedir a que els retallés.
Salomon també parla de com les relacions entre els dos amics es van anar refredant. Va ser just quan la Toumanova va tenir un dels seus més grans èxits de crítica i públic a Nova York, interpretant un paper que altres vegades ja havia ballat, però se li resistia a sortir perfecte. Quin paper era?: “La relació de Cornell amb Toumanova es va fer més tènue durant la tardor de 1941, quan la companyia de Basil es va mudar al Metropolitan Opera House, a Broadway - 39th Street. Toumanova estava ballant en un nou ballet, The Magic Swan, que va ser ressuscitat de l'acte III d' El llac dels cignes de Txaikovski, i els crítics van coincidir que havia madurat enormement des de la primavera anterior. Com Edwin Denby va dir, "Quan balla és una qüestió de vida o mort. Ballant pot haver altres coses, però no veig res que sigui més gran."”* .
Toumanova es va envoltar de nous amics, coneguts i aduladors del món de la faràndula novaiorquesa, i va deixar de banda a Cornell, qui no va trigar gaire en oblidar-la i passar a interessar-se més per una altra artista, ni més ni menys que Hedy Lamarr. Però això ja és una altra història que no té res a veure amb cignes negres.
*Salomon, Deborah. Utopia Parkway: the life and work of Joseph Cornell. Boston: artWorks- MFA Publications, a division of the Museum of Fine Arts, 1997. ISBN: 0-87846-684-3. Pàg. 122 i 123.
[Torontoràdio: Piotr Ilitx Txaikovski: El llac dels cignes, Acte II, Escena 10]
dimarts, 8 de març del 2011
La botiga del Senyor Larsen
Des de Mèxic arriba a les nostres llibreries un conte fantàstic: La tienda de animalhombres del señor Larsen. Els autors es presenten com el más que ilustre y vertiginoso Daniel Monedero, signant els textos, i la sinpar y antes nunca vista Aitana Carrasco, als dibuixos.
Galeria de personatges de fira, presenta amb contes breus, carregats de dobles sentits i molt bon humor, un per un, a aquests animalhombres, mig home mig animal, o mig animal mig home, segons com es miri, però tal i com mostren les boniques il·lustracions amb aire de gravat vuitcentista.
L'Hombrecebra, les Jiraféminas, un Gallombre, el Ruizseñor, el Dalamtarte, l'Hombresalmón, el Lorombre, el Cobrador (home i cocodril, el més perillós!), el Caracol de ciudad, el mutant Camactorleón, el Gorila (de discoteca) o el mandrós Pérez Oso). També hi ha altres monstres para-naturals: els animalanimal, creuament entre animals, com el cas del Garrapato). I una tercera espècie incatalogable: animajetos, éssers surrealistes mig animal i mig objecte: el Calamar de las palabras (en su tinta), la Vacamundi, el Colibrito de versos, el Monociclo, o l'Elefantetera.
Monedero, Daniel; Carrasco, Aitana. La tienda de animalhombres del Señor Larsen. México: CIDCLI, 2010. (Brincacharcos). ISBN: 978-607-7749-14-1.
[Torontoràdio: Joe Crepúsculo: Escuela de zebras . Nuevo ritmo, 2011]
dimarts, 1 de març del 2011
Al cel
Una forta abraçada per a E. i V.