El lugar de Castle
Imaginen un corpus de obras de arte creadas a lo largo de siete décadas por un hombre que se dedicaba casi en exclusiva a su actividad vocacional, y que se preocupó por conservar para la posteridad la mayor parte de su producción. Este corpus extraordinario está constituido por numerosos dibujos hechos con hollín, construcciones con trozos cosidos de cartulina coloreada y libros hechos a mano. Todos estos artefactos carecen de fecha o título; tampoco hay referencias que esclarezcan la cronología de las obras. El artista nunca concedió entrevistas ni escribió nada sobre su actividad; y se sabe relativamente poco sobre las técnicas o los materiales que utilizaba. James Castle, nacido en 1899 en una zona rural de Idaho, trabajó casi totalmente al margen del mundo del arte hasta su muerte en 1977. Sólo a finales de la década de 1990 su obra empezó a aparecer en los principales circuitos artísticos; hasta entonces había circulado en el ámbito local y bajo la rúbrica de “arte marginal” o “arte autodidacta".*
*Text de Lynne Cooke pel MNCARS.
De tornada d'un cap de setmana de lujo a Córdoba, faig escala a Madrid per veure un parell d'exposicions i visitar més amics. Sabia que dijous arribava el Papa Benet XVI per inaugurar unes jornades de la joventut (catòlica), però no esperava que a principis de setmana ja estaria la ciutat totalment invadida. Com aquesta multitud de peregrins torracollons tenien descomptes pels museus, al MNCARS n'hi havia forces. Tot un acte de tolerància i respecte per part seva veure tants d'ells a l'exposició de la japonesa Yayoi Kusama, una artista defensora de l'alliberament sexual als anys 60' a Nova York. Imaginin el contrast de veure una monja d'hàbit rigorós al costat de les escultures fàl·liques de Kusama... Quina ironia. Em va recordar una foto de Francesc Català Roca que retrata una monja passant pel davant d'un rètol penjat a la paret on hi posava en lletres ben grosses: HOY, FIESTA DE DISFRACES.
En canvi, a les sales on s'exposava la retrospectiva James Castle: Mostrar y almacenar, no hi havia ningú. Només les vigilants de sala i jo durant l'hora que vaig ser-hi. Espero que fos una casualitat i la manca de més visitants no sigui el menyspreu que ha de pagar un artista outsider com Castle, qui en vida va treballar sempre al marge dels circuits comercials de l'art.
Desconeixia la seva obra fins que, fa només uns mesos, l'amiga Insonrible em va enviar un missatge: me acordé de ti, més la notícia d'aquesta exposició (la primera al país i poques més s'han fet arreu del món). Suposo que li vaig recordar, no perquè Castle fos sord-mut, analfabet i va viure en una granja a l'Idaho de l'Amèrica profunda dels Estats Units... si no pels dibuixos i collages que acompanyaven i il·lustraven la notícia. Tot el que després vaig veure i llegir sobre James Castle i la seva obra (per Internet o al catàleg de l'exposició, que el vaig trobar en una llibreria de Barcelona) em va commocionar, i creguin que no exagero.
Així que de pas per Madrid no podia deixar de visitar aquesta exposició, i ara, ja puc dir que la visita va superar totes les expectatives: l'obra de Castle vista en viu emociona molt. La fragilitat dels seus collages, aquelles figures de persones i animals (les aus de granja i els ocells salvatges especialment), els llibres il·lustrats, els paquets amb els que embolicava les obres... tot és d'una delicadesa i sensibilitat enormes, amb una combinació de papers i cartrons, dels colors, les puntades per cossir-los... tan simple com bell i poètic. Collages i dibuixos (de paisatges i d'interiors) formen una obra de pes que dona molt per pensar-hi i descobrir-hi. Una obra marginal però per les circumstàncies de la vida de Castle, perquè és art en majúscules, tan important i interessant com les grans obres d'art que figuren als manuals dels grans hits de la Història de l'Art.
James Castle: mostrar y almacenar
es pot veure al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia de Madrid
fins el 5 de setembre de 2011.
+ James Castle: portrait of an artist (Documental de Jeffrey Wolf, 2008)
+ James Castle. Mostrar y almacenar. MNCARS,
2011. 222 p. ISBN: 9788480264389
[Imatges: MNCARS; S+Art]
[Torontoràdio: The B-52's: Private Idaho]