El violinista
(1912)
Oli sobre tela
Espectacular
l'exposició retrospectiva que el Museo Thyssen Bornemisza i
Fundación Caja Madrid dediquen a l'obra de Marc Chagall.
Reuneix una selecció de grans obres de l'artista, provinents de
col·leccions particulars i museus d'arreu del món. Pintures,
dibuixos, gravats, collages, escultures... de pràcticament totes les
èpoques i llocs on Chagall va viure una autèntica vida bohèmia.
Serà una d'aquelles exposicions que es recordaran amb el pas del
temps, per la qualitat i per les visites. A quasi un mes de que
acabi, ja es pot dir que ha tingut un gran i merescut èxit de
públic, lluny d'aquelles primeres exposicions del jove Chagall que
ell mateix va explicar a les seves memòries. Lluny també de
l'acceptació en massa del seu art, la que ara acaba el recorregut de
la mostra en una botiga amb tota mena de merchandising chagall,
des d'imants per la nevera, safates i coixins estampats a unes plomes
ridícules i caríssimes inspirades en el blau chagall...
Marc Chagall
Somni
d'una nit d'estiu,
(1939)
Oli sobre tela
Finalmente los cuadros están
colgados. En una hora el vernissage. Pero el censor se acerca
a mis telas y ordena que descuelguen una: El asno y la mujer.
Mi compañero y yo intentamos disuadirlo:
“Pero, Señor, no hay nada de lo que
usted piensa, nada de pornografía”.
Arreglado. Lo volvemos a colgar.
La mujer de un doctor al que
visitaba de vez en cuando para que me distrajera y me consolara, me
dice cuando me quejaba de estar perseguido incluso en el Salón:
“¿Sí? Pues, mejor, es eso lo
que usted se merece; ¡no pinte esta clase de cuadros!”.
Tenía tan sólo veinte años, pero
ya empezaba a tenerle miedo a la gente.
Pero venía el poeta Rubiner, venía
Cendrars, que me consolaba con el solo resplandor de sus ojos.
Más de una vez me aconsejaba,
preocupado por mí, pero no le hacía caso, aunque tuviera razón.
Me quería convencer de que podía
trabajar en paz con los engreídos cubistas, para quien yo era tal
vez un don nadie.
No me molestaban. Les miraba de
reojo y pensaba:
“¡Que les aprovechen las peras
cuadradas encima de sus mesas triangulares!”
Sin duda mi estilo primerizo era un
poco raro para los franceses. Mientras que yo lo admiraba con pasión.
Era muy penoso.
“Pero mi arte – pensaba – es
tal vez un arte insensato, un mercurio flameante, un alma azul, que
resurge sobre mis telas”.
Y pensaba: “¡Muerte al
naturalismo, al impresionismo y al cubismo realista!”.
Me entristecen, me disgustan.
Todas las cuestiones – volumen,
perspectiva, Cézanne. El arte negro, las trasladan a la tela.
¿A dónde vamos? ¿Qué tiempos
son estos, en que se cantan himnos al arte técnico, en que se
diviniza el formalismo?
¡Bienvenida sea nuestra locura!
Un baño expiatorio. Una revolución
del fondo, no sólo de la superficie.
¡No me llaméis fantasioso! Al
contrario, soy realista.
Amo la tierra. *
*Chagall, Marc.
Mi vida.
Traducción de Martí Bassets.
2ª edición corregida.
Barcelona:
Acantilado, 2012. 217 p.
ISBN: 978-84-15277-54-5.
Pàg. 134-135.
No sé
de les edicions que hauran tret a altres països, però aquesta de
l'Acantilado
du a la coberta un retrat de Chagall, ja ancià, que li va fer
Henri Cartier Bresson. Quin gran retrat. La cara de bonàs que
hi llueix, d'expressió: així ha estat,
què hi farem!, el
somriure cap endins i les celles
arquejades sobre els ullets... Representa molt bé el relat dels seus
records, l'esperit positiu amb el que va sobreviure temps difícils
de guerra i de misèria, com el d'aquelles pintures seves poblades de
personatges que escapen volant, la fe i obstinació per defensar un art diferent.