divendres, 5 d’agost del 2011

Pluja d'estrelles

Harpo Marx per a vodka Smirnoff, 1961

Forces nens de la meva generació encara vàrem tenir la sort d'uns avis que ens explicaven amb entusiasme una de l'oest d'en Jon Vaine, o l'estrena de Lo que el viento se llevó (... y lo que el culo resistió... afegien, perquè és una pel·lícula molt llarga i els cinemes de la seva època tenien les butaques de fusta!). El Gar Gable, la Bete Daves, l'Espenser Traci... fonètica a banda, les grans estrelles del cinema clàssic de Hollywood ens eren familiars. A més, a la tele dels dos canals llavors passaven moltes de les seves pel·lícules.



Judy Garland per a Woodbury Windsor Rose, 1944

Juraria que avui els més joves (sense comptar una minoria de rates de filmoteca, vídeo-club o Internet...) no coneixen ni remotament, mal o ben pronunciats, els noms i les cares de la majoria d' aquells artistes. No tinc dades estadístiques que ho avalin, però sí conec de primera mà el cas d'una bibliotecària jubilada que feia de voluntària unes horetes a la setmana a l'arxiu de la Filmoteca de la Generalitat de Catalunya, per ajudar a identificar les fotos antigues d'artistes de Hollywood que no portessin el nom escrit al darrera.

Hi penso tot visitant l'exposició: Estrelles en venda! Hollywood a la publicitat americana (1930-1970), al Museu del Cinema de Girona (fins el 29 de gener de 2012). Una exposició modesta, però molt interessant i amb una col·lecció d'anuncis de premsa, la de Roger Biosca, espectacular. Quan hi veig els anuncis de Lucky Strike (amb Marlene Dietrich i Gary Cooper entre d'altres), penso també en Mad men, la sèrie de televisió, perquè segur que els guionistes i l'equip d'art fan servir anuncis com els d'aquesta exposió. La publicitat de Lucky Strike és un dels comptes més importants de l'agencia de ficció Sterling Cooper i, ben documentats i fidels a l'època, els personatges no paren de fumar (i beure!). Avui... quin artista anunciaria tabac? Cap, perquè per llei ja no està permés. El programa de mà de l'exposició explica el cas de John Wayne, que l'any 1964 va haver de deixar d'anunciar Camel quan li van diagnosticar un càncer de pulmó. Fumava sis paquets diaris!

El proper 10 d'agost serà la nit de les llàgrimes de sant Llorenç, mirin el cel perquè hi haurà pluja d'estrelles.

+Preview: Catàleg d' Estrelles en venda! Hollywood a la publicitat americana (1930-1970). Col·lcció Roger Biosca.

[Fotos: Amazon]

[Torontoràdio: Ted Weems & His Orchestra: My Baby Just Cares For Me]

2 comentaris:

littleEmily ha dit...

Sabia que hi havia una exposició interessant a Girona però aquestes coses em fugen del cap. Ai
l´Alzheimer!

Toronto ha dit...

Hola LittleEmily! A Girona, a part d'aquesta de la publicitat de l'època daurada de Hollywood, hi ha també una altra de molt interessant que encara es pot veure i trobo que fa molt per tu, Samedimanche i la colla de blogueres victorianes, jeje! És la de La Febre d'Or, sobre la burgesia catalana del segle XIX, al Caixaforum. Si no l'has vista, cues de pansa!