dijous, 17 de maig del 2012

L'àlbum il·lustrat d'H.H.



Hannah Höch
Rica y Rex
Collage

Están en el estanque
como corresponde a dos garzas.
Pero no pescan ni peces ni ranas
ni otros bocados sabrosos, suculentos.
Vemos, en cambio, a Rica sonrojarse.
Ha llegado el amor con sus azoramientos.*


L'any passat, just per aquestes dates de primavera, els veïns del costat celebraven l'aniversari del seu fill i em van portar un tros de pastís. Així que fa uns dies, vaig sortir a comprar un regal per si aquest any tornaven a venir. 

A la secció infantil de la llibreria hi vaig trobar l'àlbum il·lustrat d'Hannah Höch. Quins collages! Què bonics! Ja l'havia vist abans a la secció d'art d'una llibreria de Barcelona. Em va sorprendre trobar-lo ara a infantil, perquè, pot ser, però no tinc massa clar que sigui només per a nens. Total, què més dóna, era la segona vegada que el tenia entre les mans i finalment el vaig comprar. Per a mi, és clar.

Gunda Luyken, editora del facsímil que aquí ha publicat Gustavo Gili, explica que la Höch va fer l' àlbum poc després de la Segona Guerra Mundial, amb dues intencions. La primera, com a via d'escapament: va crear un món de fantasia, de plantes i animals exòtics, acompanyat de textos breus, entre poètics i contes de fades, per fugir de la foscor de la post-guerra. La segona, si aconseguia publicar-lo: per portar una mica de pa a casa. Eren temps difícils. Alguns dels collages solts van aparèixer en revistes de l'època i els va mostrar tots en una exposició col·lectiva amb els seus col·legues dadaistes. L'àlbum sencer no es va publicar fins deu anys després de la mort de l'artista.

Pel nen dels veïns vaig comprar un llibre de la col·lecció del vaixell de vapor, però aquest any no m'han portat pastís.

*Höch, Hannah. Álbum ilustrado. Gunda Luyken (editora). Traducció d'Adan Kovacsis. Barcelona: Gustavo Gili, 2012. (Los cuentos de la cometa). 
24 p.
ISBN: 978-84-252-2461-4.

[Imatges: Gustavo Gili]

[TorontoTV: El Guincho: Palmitos Park]