dissabte, 27 de juliol del 2013

Ego


Sergio Mora
Landscape
(2013)

"- Vamos a ver... Ese dossier que me envió, ese proyecto...
- Ah..., era Mi obra maestra.
Kasperle [l'artista] no dijo más. Wagner [el director del museu] le obsevó de reojo. Tenía una expresión concentrada, la mirada fija al frente, y parecía que le temblaban los labios. ¿Estaba emocionado?
- Hábleme de esa obra. ¿Cómo la titula?
- La titulo Ofrenda.
- Bueno, explíqueme, explíqueme (…)
- … Es algo especial... es Mi exposición. Mi autorretrato. Mi carta más alta.
- Pero siga, le escucho. Vamos a ver qué puedo hacer por usted. 
Kasperle tomó aire, espiró y se lanzó a hablar atropelladamente.
- Trata de muerte y resurrección, de muerte y resurrección; es una performance y un poema, y a la vez una instalación, y es arte caníbal, y es un espectáculo de danza... Se podría definir como una experiencia sobre el fluido vital y la dialéctica vida-arte, salud-enfermedad, porque... quien no está enfermo, ¿verdad?"

Vidal-Folch, Ignacio. La cabeza de plástico.
Barcelona: Anagrama, 1999.
(Narrativas hispánicas; 258).
ISBN: 84-339-1088-4. Pàg. 110.

Serveixi aquest fragment de la novel·la de Vidal-Folch que a finals dels noranta donava amb ironia un bon repàs a la tonteria que gira, encara avui, entorn l'art contemporani, per fer un retrat de l'artista malalt, entre altres coses, d'ego.

Sara Huete
Tantos pedazos tan pequeños y punzantes 
(2006)
 i 
Los pies en el suelo 
(2010)
Collages
Ego yo yo mío mío és una exposició col·lectiva precisament sobre l'ego i els seus excessos. Els artistes que hi participen presenten propostes diferents tècnicament, hi ha escultura, pintura, collage, còmic, fotografia... i de punt de vista: l'onanisme i el mite de Narcís, l' autoretrat, la gestació (també de l'ego) a l'úter, l'infantesa (mi-mama-me-mima), la possessió, la fragilitat de l'ésser humà...


Micharmut
T&A (Toni y Anita)

(díptic)

tinta xina y aquarel·la sobre paper
(2013)

Després de veure l'exposició, recorro a la psicomàgia del gran chamán Jodorowsky per buscar informació i consell (qui sap si algun dia remei!) sobre l'excès d'ego, la malaltia.

"- Alejandro Jodorowsky, ¿Que representa “El Loco” del Tarot?

- En el Tarot, la carta de El Loco representa al ser esencial. El Loco tiene un perrito, el ego, que lo sigue de cerca. Esto es bueno, si fuera al revés sería terrible: lo esencial debe dirigir al ego, uno debe dejar un poco de ser yo, pero no debe darle patadas ni echar fuera al perrito. Debe ayudarle.

- ¿Por qué compara al ego con un perrito?

- El ego es como tu perro. El perro tiene que seguir al amo y no el amo al perro. Hay que hacer que el perro te siga. No hay que matarlo, sino que domarlo.
En realidad eres el “doble” y no el original. La identidad que crees la tuya, tu ego, no es más que una copia pálida, una aproximación de tu ser esencial. El problema surge cuando te identificas demasiado con ese doble irrisorio."
[Entrevista a A. Jodorowsky. Plano creativo]

A partir de les paraules de Jodorowsky, ara crec que els artistes participants a Ego yo yo mío mío tenen l'ego ben domat. D'entrada, haver acceptat participar en una exposició sobre el tema, demostra una certa distància i sentit de l'humor. Obres que han estat pensades i fetes des de la reflexió entorn l'ego, algunes fins i tot expressament per a l'exposició, no necessàriament des de l'ego.

D'altra banda, si mai tinc un gos, ja sé quin nom li posaré.

+ Ego yo yo mío mío. Galeria Malborough de Barcelona, (agost tancat) fins al 18 de setembre de 2013.

Comissari: Juan Bufill. Artistes participants: Guillem Cifré, John Davies, Manuel de Val, Luis Gordillo, Sara Huete, R.B. Kitaj, Francisco Leiro, Lusesita, Micharmut, SergioMora, NicoNubiola, Fina Oliver, Paula Ospina, Marcos Palazzi, Cesc Riera, Manel Rubiales, Jordi W. Saladrigas i Samuel Salcedo.

[Imatges: Sergio Mora i Malborough]

[TorontoTV: Raphael: Yo soy aquel]

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Vaja, arribo tard al teu apunt i ara m'hauré d'esperar. Mira que fer vacances a l'agost...

De tota manera, sort en tinc de tu, perquè hi ha circuits que se m'escapen, i no serà perquè no estigui alerta.

Toronto ha dit...

Encara quedaran uns dies de setembre per veure-la. No estic molt al cas de la galeria Malborough (la seu de Madrid representava a Francis Bacon en vida!) però Sara Huete em va dir que ella hi exposava dos collages, que per cert, són del millor de l'exposició i les fotos que he trobat pel bloc no fan justícia als originals.