dissabte, 10 de maig del 2008

Beuys / Brossa

Joan Brossa
Trampa
, 1988
Objecte
2 x 23 x 10 cm.



Exposició: Diálogos Beuys/Brossa, Galería Miguel Marcos, Barcelona.
Del 3 d’abril al 17 de maig, 2008.

Darrers dies per visitar a la Galería Miguel Marcos de Barcelona una exposició que reuneix per primera vegada en un mateix espai, juntes però sense barrejar, obres de Joseph Beuys (1921-1986) i Joan Brossa (1919-1998). S’hi poden veure poemes visuals i poemes objecte de Brossa i fotografies de les accions, obra gràfica sobre paper i objectes de Beuys.


Andy Warhol
Retrat de Joseph Beuys
, 1980
[© Imatge:Andy Warhol Foundation]



Al text Beuys/Brossa: vidas paralelas que ha preparat la galeria s’explica la trajectòria dels dos i el que tenen en comú: “recolocan el arte fuera de la escena habitual, cultivan la pluridisciplina” […] “Dos de las figuras señeras de la creatividad contemporánea”. Dues obres que han influit als artistes posteriors que treballen l'art conceptual, la performance o el fer de la vida un tipus d’art. Fins i tot als artistes més joves i radicals d’ara, encara que no ho sàpiguen o no els coneixin, com deia Carles Santos sobre el valor de l’obra de Brossa en una entrevista recent per presentar el seu espectacle Brossalobrossotdebrossat, en cartell al Teatre Lliure fins el 18 de maig.

Durant la visita a l’exposició he tingut el plaer de conèixer a Miguel Marcos, amic i marxant de Brossa des dels anys vuitanta fins a la mort accidental del poeta ara fa deu anys, quan va relliscar a l’escala de casa seva.

De la conversa amb Marcos ara sé que aquesta exposició estava prevista de fer en vida de Brossa, que no conexia personalment a Beuys però sí li interessava i el sentia proper (dos a contracorrent). Però no es va arribar a fer llavors, ni es va produir la trobada entre ells, tal i com pretenia el galerista.

Marcos recorda amb agrat l’èxit europeu de la poesia de Brossa. Poesia i no art, em diu citant a Tàpies quan explicava que Brossa no era un artista, era un poeta… Reconeixements a la Biennale di Venezia o la Documenta de Kassel, on els alemanys compatriotes de Beuys diu que tenen una especial estima per Brossa.

Joan Brossa, 1977 [© Fotografia: Antoni Bernad]