dimecres, 17 de febrer del 2010

L’Humanité


Quan ets davant dels primers quadres a l’entrada de la galeria, ja no pots evitar pensar: quina feinada! Quan entres fins a la darrera sala i els has vist tots, quasi una cinquantena… la cosa agafa una volada que em sobrepassa.

Imagino a Fernando Bryce fent cal·ligrafia i dibuixant al seu taller, posseït per una màquina de copiar. Una màquina lenta i perfeccionista que va fent, pacient, sense deixar-se el més mínim detall i amb un resultat tan polit com soprenent i, sobre tot, molt humà.

Per a la sèrie de l’exposició L’Humanité, Bryce ha copiat a mà - i a una escala major - pàgines de diaris antics que recollien notícies de societat, economia o política relatant l’escalada al poder dels totalitarismes, amb Hitler i Mussolini al capdavant, l’escenari que donaria lloc a la Segona Guerra Mundial. També formen part de l’exposició dues sèries més de dibuixos, una de cartells de cinema ( La gran ilusión, King Kong, Carne de cabaret, Drácula, La Momia, La máscara de Fu Manchú, El testamento del Dr. Mabuse… totes reflectint el terror i els monstres de l’ època), i una altra de mapes del món, extrets d’una revista americana, prova dels canvis geogràfics que es van donar amb la guerra.



L’Humanité
, 2009-2010
Instal·lació de 47 dibuixos de tinta sobre paper

La interpretació de la història de la humanitat segons Fernando Bryce es pot visitar fins el 30 de març a la Galeria Joan Prats de Barcelona.

[Totes les imatges: Galeria Joan Prats]

[Audio: Ute Lemper: Lili Marlene]