diumenge, 2 de gener del 2011

El futur era pop

Richard Hamilton
$he
, 1958-61
Oli i collage sobre fusta

Aquesta obra explora la relació entre les dones i les màquines, amb imatges extretes de la publicitat i de les pin-up de les revistes de l'època. Hamilton va dir: "Aquesta relació entre la dona i els electrodomèstics és un tema fonamental de la nostra cultura, obsessiu i arquetípic com el duel de pistoles als Westerns”.

[Foto i text: Tate Modern]

De pas per Barcelona, m'arribo fins a la Fundació Joan Miró per visitar l'exposició Let us face the Future: art britànic 1945-1968. Una nova oportunitat, sense haver de viatjar a Londres, per veure obres dels artistes britànics que més m'agraden: Francis Bacon, Lucian Freud, Richard Hamilton i Peter Blake. Reunits per un vincle d'espai i temps en la història, alguns també per compartir pensament i estil. De Francis Bacon i Lucian Freud (a més de R.B. Kitaj), allà pel 1996 (uf! he hagut de mirar a quin any va ser... fa 14 anys!), una mostra col·lectiva a la Pedrera que es va dir From London, va portar més quantitat (i tota de molta qualitat), que la present a la Fundació Miró. Les dues, igualment molt interessants, coincideixen només en la selecció d'alguns artistes, i a Let us... es planteja un altre discurs més enllà dels vincles d'amistat entre artistes, donant una visió més completa de tots els estils d' una època complexa i, sobretot, rebel i lluitadora (d'aquí el títol, extret del manifest del Partit Laborista de 1946), que va de la postguerra a la revolució pop. A més, s'han programat un seguit de conferències i seminaris paral·lels que aprofundiran sobre els artistes i el context històric.

Peter Blake
The Love Wall
, 1961
[Foto: Artinfo]

Entre tots els presents (pintura figurativa i abstracta, collage, escultura i fotografia), un autèntic festival pel amants de l'Art Pop! Obre una sèrie de petits collages d'Eduardo Paolozzi de l'any 1952 i, més endavant, la seva escultura Diana com a màquina 1 (1963-66), a la que dos nens que corrien per les sales s'hi van abraçar només veure-la (amb el consegüent toc d'atenció per part d'una vigilant, que semblava horroritzada, quan aquella escultura tan acolorida demana ser tocada, com quasi totes les escultures). Richard Hamilton i l'oda a la dona nevera, $he (1968-51), tres collages més, un de la sèrie d'interiors, com sempre molt elegant, tres dels seus homenatges al museu Guggenheim de F. L.Wright, The Solomon R. Guggenheim (1970) i Swingeing London 67 (1968), on apareix Mick Jagger emmanillat. També es poden veure obres de David Hockney i d'un altre pop que desconeixia i m'ha encantat: Patrick Caulfield, amb Retrat de Juan Gris (1963). Per acabar el festival, el gran Peter Blake amb un collage sobre fusta espectacular: La paret de l'amor (1961).

Afrontar el futur en clau pop va ser cosa d'un passat complicat no massa llunyà. Tal i com està la situació actual, afrontem també amb la mateixa força aquest 2011 que acaba de començar!

Patrick Caulfield
Retrat de Juan Gris, 1963
[Foto: e-flux]

Let us face the Future: art britànic 1945-1968. A la Fundació Joan Miró de Barcelona, fins el 20 de febrer de 2011.

[Toronto Ràdio: The Beatles: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Portada de Peter Blake]