Jack Delano
Outside a freak show at the Rutland Fair, Vermont
1941
Segurament, com la majoria de ciutadans d'a peu, tu que estàs llegint aquest post i jo mateix siguem uns panolis més. Sí, en la intimitat dels mags, mentalistes, mèdiums, vidents o espiritistes, astròlegs, curanderos i demès xarlatans per l'estil... la resta dels mortals, més que públic o clients, el que som és això: uns panolis.
Panoli és la paraula que fan servir els artistes de la fira ambulant d'El callejón de las almas perdidas, la novel·la de William Lindsay Gresham, per referir-se als que cauen en els seus enganys. Del més simple al més sofisticat, sempre, queda ben clar, sempre hi ha truc. Tot és mentida. Els mags, si no es barregen les apostes pel mig, són potser els més honestos, perquè amb el seu espectacle d'il·lusionisme, a canvi del preu d'una entrada, donen entreteniment. Però els personatges d'aquesta novel·la, i en especial Stan Carlisle, el protagonista, creuen al costat fosc de la força, no tenen escrúpols i estan disposats a fer el que sigui per desplomar als panolis.
William Lindsay Gresham (tot
un personatge aquest escriptor) va escriure Nightmare Alley (El callejón...) l'any 1946 i ara, quasi setanta anys després, s'ha traduït per
primera vegada al castellà. Va retratar amb un estil cru, dur, truculent i sense cap mirament en refinar el llenguatge
(quan el realisme brut estava encara per arribar) l'ambient polsós
dels circs i fires de freaks, els teatres de varietats, l'època
daurada dels mèdiums de saló i els predicadors d'envelat. Tot a la
Nord-amèrica profunda, el context ideal
ple de panolis ratllant l'analfabetisme. Però no només hi cau la
gent humil del camp o de les ciutats, els fraus dels Carlisle van
creixent d'estatus, sobre tot per la via de l'espiritisme, i la gent
rica, malgrat puguin tenir més estudis, també tenen un mateix punt
dèbil: la fe.
Una de les coses que més m'ha agradat
és que el lector va sabent en tot moment cóm s'executarà cada
truc i estafa, però, lògicament, com no hi pot intervenir,
assisteix a l'espectacle amb certa compassió per l'estafat i també
patint per a que no enxampin l'estafador! Deu tenir un nom aquest
sentiment contradictori, però ara mateix penso també en la síndrome
d'Estocolm, perquè, a més, enganxa i molt. Però no
ens confonem, són uns estafadors que s'aprofiten de la gent més vulnerable. I les coses, desgraciadament, no han canviat gaire. Sense anar tan lluny, si en aquest país es llegís més, en general, i El
callejón..., en particular, potser no continuaríem veient per
televisió a mèdiums que diuen parlar amb els morts dels famosos, ni
endevins de túniques daurades atenent trucades fins a altes hores de
la matinada.
Recomanació de Samedimanche
(moltíssimes gràcies!), El callejón... m'ha proporcionat
una de les millors lectures sobre un tema que m'apassiona i que no
trobava de manera tan intensa i ben lligada en una novel·la des
de la Trilogia
de Deptford de Robertson Davies. També em recorda molt a la
sèrie de televisió Carnivale, segur que els guionistes
d'aquella sèrie tenien la novel·la de Gresham entre els seus
referents. O la pel·lícula posterior, perquè El callejón...
només un any
després de ser publicada als Estats Units es va portar al cinema i
amb molt èxit. Nightmare Alley (Edmun Goulding, 1947) és una
bona pel·lícula, però molt més edulcorada, un producte molt made
in Hollywood, dissenyat pel lluïment de Tyrone Power, l'actor
protagonista, i gens fidel a la duresa i al desenllaç de la
història original, optant per la possibilitat de redempció en un
final feliç que a la novel·la ni s'intueix.
Gresham, William Lindsay.
El callejón de las almas perdidas.
Traducción de Damià Alou. Prólogo de Nick Tosches.
(Colección al margen).
444 p.
ISBN978-84-938051-9-7.
Relacionat amb tot això, una de les últimes
pel·lícules que he vist és Luces rojas, de Rodrigo Cortés, que també va de vidents estafadors. Comença agnòstica
total, i al final, en un gir inesperat, sembla que ens acabi tractant
de panolis... però no, la salva entrar al gènere fantàstic, un
gènere on tot s'hi val perque és pel·lícula!
[Foto de Jack Delano: Library
of Congress Prints & Photographs Division Washington, DC]
[Fotos de les cartes: Tarot
de Marsella]
[TorontoTV: Vinila von Bismark &
The Lucky Dados: Evil
circus]
2 comentaris:
Mira, m'has convençut per veure Luces rojas que no ho tenia clar...
I m'en alegro de que t'hagi agradat, panoli!
T'agradarà segur perquè amb aquestes coses encara ets més panoli que jo!
Publica un comentari a l'entrada