Odilon Redon
Araignée souriante
1881
Dibuix sobre paper 49,5 x 39 cm.
Els responsables de l'exposició han
pintat les parets de les sales de la Fundación Mapfre de vermell i
negre per penjar-hi l'obra d'Odilon Redon i quan un s'hi passeja té la sensació
d'haver baixat a l'infern. És perfecte. La fantasia dels
dibuixos a llapis i carbonet de Redon és fosca i atemporal. Igual que Piranesi, Blake i seguint el camí dels caprichos
i pintures negres de Goya, Redon també va ser un visionari. Ell i la resta dels simbolistes no encaixaven massa, sobre tot en les formes, entre
els artistes coetanis. Però en quant a temes, sí pertany al seu
temps, perquè va il·lustrar forces obres literàries de l'època. Bé, ell
no volia ni sentir a parlar del terme il·lustrar, i en deia
interpretar. Així ho explica un llibret que ha publicat La Central:
Baudelaire, Poe, Mallarmé, Flaubert interpretados por Odilon
Redon. Aplega textos (la majoria fragments, per no fer-ho massa
llarg) d'aquests escriptors, amb la interpretació al costat d'alguns
dibuixos que en va fer Redon. Alexandra Strauss, l'editora del recull
i autora de les introduccions, explica també que anant a l'esperit
del text, el resultat de Redon de vegades es fa difícil de casar
amb el text, no és mai literal, li agradava molt despistar i aportar
imatges noves.
Odilon Redon
Le polype difforme flottait sur les
rivages, sorte de cyclope souriante et hideux
Làmina III del portfoli Les
Origines,1883
Litografia,
21,3 x 19,9 cm.
21,3 x 19,9 cm.
Els surrealistes van ser, per
proximitat, els primers en festejar amb l'obra de Redon, però tirant
endavant, em sembla que a Edward
Gorey també li devia agradar. Com als artistes del que en diuen el Surrealisme pop, amb la mateixa fixació pels ulls més grossos
del normal de Margaret Keane
o Mark Ryden. I parlant
d'ulls, per a la portada de No Thyself, el disc de retorn de
Magazine, el grup que es va formar als anys vuitanta ha triat un dibuix de la
sèrie Els orígens, a to amb les lletres
intrigants i certa obsessió per la mort de les seves cançons, o
potser perquè no renuncien als orígens post-punks. Ara no sé si grups sinistres i gòtics, també dels vuitanta, com The Cure, The Sisters of Mercy o
Siouxsie & the Banshees van recorre abans a les imatges de Redon, perquè punts en comú no en faltaven:
+ Odilon
Redon [1840-1916]. Fundación Mapfre, Sala Recoletos, Madrid,
fins el 29 d'abril.
Baudelaire, Poe, Mallarmé, Flaubert
interpretados por Odilon Redon. Edición de Alexandra Strauss.
Barcelona: Ediciones de La Central, 2012. (Cuadernos Arte). 145 p.
ISBN: 978-84-938875-7-5.
[Fotos: Musée
d'Orsay i MoMA]
[Torontoràdio: Magazine: Other
Thematic Material]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada