dijous, 19 d’abril de 2012

Chagall


Marc Chagall
El violinista
(1912)
Oli sobre tela

Espectacular l'exposició retrospectiva que el Museo Thyssen Bornemisza i Fundación Caja Madrid dediquen a l'obra de Marc Chagall. Reuneix una selecció de grans obres de l'artista, provinents de col·leccions particulars i museus d'arreu del món. Pintures, dibuixos, gravats, collages, escultures... de pràcticament totes les èpoques i llocs on Chagall va viure una autèntica vida bohèmia. Serà una d'aquelles exposicions que es recordaran amb el pas del temps, per la qualitat i per les visites. A quasi un mes de que acabi, ja es pot dir que ha tingut un gran i merescut èxit de públic, lluny d'aquelles primeres exposicions del jove Chagall que ell mateix va explicar a les seves memòries. Lluny també de l'acceptació en massa del seu art, la que ara acaba el recorregut de la mostra en una botiga amb tota mena de merchandising chagall, des d'imants per la nevera, safates i coixins estampats a unes plomes ridícules i caríssimes inspirades en el blau chagall...


Marc Chagall
Somni d'una nit d'estiu,
(1939)
Oli sobre tela

Finalmente los cuadros están colgados. En una hora el vernissage. Pero el censor se acerca a mis telas y ordena que descuelguen una: El asno y la mujer.
Mi compañero y yo intentamos disuadirlo:
“Pero, Señor, no hay nada de lo que usted piensa, nada de pornografía”.
Arreglado. Lo volvemos a colgar.
La mujer de un doctor al que visitaba de vez en cuando para que me distrajera y me consolara, me dice cuando me quejaba de estar perseguido incluso en el Salón:
“¿Sí? Pues, mejor, es eso lo que usted se merece; ¡no pinte esta clase de cuadros!”.
Tenía tan sólo veinte años, pero ya empezaba a tenerle miedo a la gente.
Pero venía el poeta Rubiner, venía Cendrars, que me consolaba con el solo resplandor de sus ojos.
Más de una vez me aconsejaba, preocupado por mí, pero no le hacía caso, aunque tuviera razón.
Me quería convencer de que podía trabajar en paz con los engreídos cubistas, para quien yo era tal vez un don nadie.
No me molestaban. Les miraba de reojo y pensaba:
“¡Que les aprovechen las peras cuadradas encima de sus mesas triangulares!”
Sin duda mi estilo primerizo era un poco raro para los franceses. Mientras que yo lo admiraba con pasión.
Era muy penoso.
“Pero mi arte – pensaba – es tal vez un arte insensato, un mercurio flameante, un alma azul, que resurge sobre mis telas”.
Y pensaba: “¡Muerte al naturalismo, al impresionismo y al cubismo realista!”.
Me entristecen, me disgustan.
Todas las cuestiones – volumen, perspectiva, Cézanne. El arte negro, las trasladan a la tela.
¿A dónde vamos? ¿Qué tiempos son estos, en que se cantan himnos al arte técnico, en que se diviniza el formalismo?
¡Bienvenida sea nuestra locura!
Un baño expiatorio. Una revolución del fondo, no sólo de la superficie.
¡No me llaméis fantasioso! Al contrario, soy realista.
Amo la tierra. *


*Chagall, Marc.
  Mi vida
Traducción de Martí Bassets.
 2ª edición corregida. 
Barcelona: Acantilado, 2012. 217 p. 
ISBN: 978-84-15277-54-5.
Pàg. 134-135.

No sé de les edicions que hauran tret a altres països, però aquesta de l'Acantilado du a la coberta un retrat de Chagall, ja ancià, que li va fer Henri Cartier Bresson. Quin gran retrat. La cara de bonàs que hi llueix, d'expressió: així ha estat, què hi farem!, el somriure cap endins i les celles arquejades sobre els ullets... Representa molt bé el relat dels seus records, l'esperit positiu amb el que va sobreviure temps difícils de guerra i de misèria, com el d'aquelles pintures seves poblades de personatges que escapen volant, la fe i obstinació per defensar un art diferent.


[TorontoTV: Circus Klezmer]