dijous, 14 de juny de 2012

Postaler Martin Parr

Col·lecció de postals de Martin Parr
1960-1990. 2008



Martin Parr
Spain. Barcelona. Nou Camp, 2012.

Arribo en tren a l'estació de Passeig de Gràcia i entre el que veig primer en sortir al carrer és la cua llarguíssima per entrar a la casa Batlló. Continuo baixant i una parella em demana en anglès molt educadament que els faci  una foto amb la seva càmera al davant de la botiga del Barça (sort de l'era digital, perquè jo era dels que sempre tallava caps). A la plaça Catalunya un grup de japonesos pugen a un autocar. A la Rambla augmenta encara més la munió de turistes, alguns comiats de solters i molta roba tirant a dia de platja per ser un dia tan núvol: ulleres de sol, xancletes, samarretes de tirants, pantalons curts, barrets i gorres... Fotos per aquí i per allà, tots volen el seu record de la ciutat.
Una escriptora catalana que em cau fatal, sí em va agradar quan li vaig sentir dir que de viatge no feia mai fotos perquè li treien temps per veure el paisatge.

Martin Parr
Italy. Pisa. The Leaning Tower of Pisa, 1990.

Tot el que pots veure en una ciutat que ha convertit el centre, els seus monuments i la gastronomia típica del país en un parc temàtic, com ara Barcelona, està dins el que proposa Souvenir, l'exposició de Martin Parr al CCCB. Fotografies de turistes de classe mitja arreu del món: al carrer, a les platges (naturals i artificials!), als monuments, als plats del què mengen... La veritat és que rius força, tant si et veus retratat com no a les imatges, perquè al costat teníem un parell de turistes que semblaven sortits d'alguna de les fotos (model aprop de la sandàlia amb mitjons) que encara reien més! Com diu el text de presentació: “I és en el turisme on els valors que caracteritzen la nova classe mitjana global s'expressen de manera oberta i desinhibida”. Sí, del tot desinhibida!

Per completar la tesi sobre l'afany col·leccionista, es poden veure també vàries vitrines amb souvenirs objecte, la majoria amb motius polítics (rellotges Saddam Hussein, patinets Bin Laden, teteres Margaret Tatcher...), els més kitsch del mercat, al costat d'una impressionant selecció de postals de la col·lecció particular de Parr (per a mi, el millor de l'exposició).

Tanca l'exposició el pis del col·leccionista Juanjo Fuentes, que han traslladat peça a peça (cadires en miniatura, quadres, ninots, plats, gerros... un vídeo mostra el laboriós com es va fer la mudança temporal i la simpatia del propietari) des de Málaga a les parets de cartró-pedra dins del museu.


+ Souvenir. Martin Parr, fotografia i col·leccionisme. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, fins al 21 d'octubre de 2012.



[Totes les imatges: Magnum Photos i CCCB]

[Torontoràdio: Los Stop: El turista 1.999.999]

2 comentaris:

Enric H. March ha dit...

És divertit veure com els turistes construeixen una realitat paral·lela a la que viuen els habitants d'una ciutat o d'un país. Perquè el millor de tot és que tant una realitat com l'altra són "reals".

La veritat és, però, que un servidor necessita prou distància per valorar positivament segons quins souvenirs. Les postals que encapçalen el teu apunt són una meravella, però un barret mexicà baixant la Rambla és una horterada. Però... esperem que passi el temps.

A veure si vaig als CCCB, que m'estic perdent les darreres exposicions!

Toronto ha dit...

Enric, em sembla molt interessant el que dius del pas del temps. Sembla doncs que per la mateixa regla de tres, d'aqui a us anys les fotos de Parr tindran l'encant que ara trobem a les del primer boom del turisme als anys 60. Però la realitat del turisme actual (la més general, que per sort no és la única) m'esgarrifa!

M'encantaria saber algun dia cóm dimonis va arribar a ser souvenir de Barcelona o de tot el país el barret mexicà! Buscaré a veure si per internet...