dilluns, 6 de gener del 2014

Viure somniant


Joan Miró
Aquest és el color dels meus somnis
(Ceci est la couleur de mes rêves)
Oli sobre tela. 96,5 x 129, 5 cm.
(1925)

Con el surrealismo se dan, así, toda una serie de pasos desde concepciones anteriores del sueño hasta lo que en él se plantea: el sueño como un ámbito eminentemente plástico, como un espacio privilegiado de visión de imágenes. De imágenes humanas del deseo. Atrás quedan las concepciones del sueño como manifestación mítica o religiosa de potencias sobrenaturales. O la idea religiosa, cristiana, de que “la vida es sueño”, apenas una ilusión fugaz, cuando la “verdadera” vida seria lo que viene después de la muerte. E incluso la concepción psicoanalítica del sueño como expresión inconsciente de deseos no satisfechos. En el surrealismo el sueño pasa a ser considerado una esfera central de la existencia humana, en la que el psiquismo actúa libre de las limitaciones y censuras de la vigilia, proporcionando un nuevo ámbito, una mayor densidad y profundidad a la vida.

José Jiménez. El Surrealismo y el sueño
A: El Surrealismo y el sueño. Catálogo
Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza, 2013. 349 p. 
ISBN: 978-84-15113-44-7. Pàg. 30.

Claude Cahun i Marcelo Moore
Confessions sense valor
(Aveaux non avenus)
Fotomuntatge. 39 x 26 cm.
(1929-30)

Escapant del Nadal, vaig trobar un lloc on tot és possible, està més enllà del bé i del mal, és un món no regit per la raó i la moral (ni falsa, ni verdadera), on el jo es desdobla en altre, on el desig i les pulsions més íntimes no són mai censurades. Aquest lloc és l'Art Surrealista.
L'exposició El Surrealismo y el sueño és un apassionant recorregut per la representació plàstica que el somni proporcionà als artistes surrealistes de les avantguardes del segle XX. Pintura, escultura, collage, fotografia, cinema... Obres d'un magnetisme torbador, imatges familiars i enigmàtiques alhora. Llàstima, però, que demà sonarà el despertador.

El Surrealismo y el sueño, Museo Thyssen-Bornemisza de Madrid, fins al 12 de gener de 2014.

[Imatges: Boum!Bang!; Metropolitan Museum of Art, NY]

[Torontoràdio: Jun Miyake & David Byrne: A Dream Is a Wish Your Heart Make]

5 comentaris:

Insonrible ha dit...

El surrealismo me cansa un poco. Supongo que esta es una exposición lógica y complementaria a la de Dalí en el Reina Sofía. Pero siempre es un placer leer tus crónicas, Toronto.

Toronto ha dit...

Bueno, igual es que nosotros ya tenemos una edad (y en su caso innumerables visitas a Paris (jejeje!), pero piense que la última gran retrospectiva sobre Dalí antes del Pompidou i el Reina Sofia del 2013 fue en los años 80... Esta exposición del Thyssen y la de la Fundación Juan March muestran muy bien, para quien no lo conociera y para los más jóvenes, de qué iba el Surrealismo y que, ni mucho menos, Dalí fuera el mejor representante, aunque sí el más popular... Gracias por pasar por aquí, placer mutuo recibir sus comentarios!

Insonrible ha dit...

Hahaha..."París no se acaba nunca..." Y por eso hay que repetir. Sí, será el tema de la edad. Pero incluso cuando era más joven, el surrealismo no me acababa de gustar del todo. Creo que prefiero la realidad. Si lo pienso, lo que más me gusta es el realismo, el hiperrealismo, la foto de calle... Aunque no son gustos excluyentes, y te pueden gustar los dos, al final el arte más cercano a la vida pura y dura es el que más me tira.

Anònim ha dit...

Últimament ens envies lluny, Toronto!

El surrealisme és un camp molt extens, on hi creixen bones collites i males herbes; com en tot. També hi ha molt tòpic. Però malgrat tot, em quedo amb allò que hi ha darrere de les propostes surrealistes. Em quedo amb aquella amoralitat de què parla José Jiménez, que ens ha permès ser pecadors sense sentiment de culpa.

Toronto ha dit...

Hola Enric,

Madrid no queda tan lluny i molt millor des de que hi ha l'ave! Les exposicions que hi fan estan molt bé, si no les han de portar a Barcelona val la pena escapar-hi! Aviat hi haurà una nova cita i d'obligada visita, la retrospectiva de Richard Hamilton. Però abans en tinc una altra, aquesta sí una mica lluny, a Lió, una exposició de Joseph Cornell, una oportunitat única a Europa en molt temps per veure un bon nombre d'obres seves que habitualment no surten dels Estats Units!
Sobre el surrealisme, estic d'acord amb tu, molta palla hi ha (en tots els sentits!), però la seva combinació d'amoralitat, absurd... molt escapisme... em guanya!