dilluns, 7 de setembre de 2009

Col·lecció Fernández-Ardavín

Circo de Parish
Litografía E. Fernández

Primer terç del segle XX - 94 x 66 cm.

El Circo: colección Fernández-Ardavín és el títol d’una exposició de cartells i fotografies de circ que es va fer a la Diputación de Huesca i després al Teatro Circo Price de Madrid, tot entre el gener i el maig d’aquest any. També és el títol del bonic catàleg que s’ha editat i es pot trobar en algunes llibreries de Barcelona.

Miguel Scherbelis
Litographie Friedländer
ca. 1920 - 70 x 96 cm.

La col·lecció pertany a César Fernández-Ardavín Ruíz i conté una nombrosa mostra del treball de dues generacions de litògrafs madrilenys: l’avi, Eusebio Fernández Mingo (1860-1943), i el pare, César Fernández-Ardavín (1883-1974), autors de molts dels cartells publicitaris del Circo Price de Madrid, desde finals del segle XIX fins a mitjans del XX. Compta també amb cartells d’altres litògrafs europeus (Louis Galice, Faria, Friedländer) i 1.400 fotografies i targetes postals promocionals d’artistes de circ.

Thesi Daytons Acrobats
Darrer terç del segle XIX - Positiu - 17 x 14 cm.


Maieroni Illusionist Company
Balada – Vinfer Lit.
Litografía E. Fernández
Primer terç del segle XX
200 x 100 cm.


El Circo Price va ser fundat l’any 1855 per Thomas Price, que el va deixar en herència a dos dels seus artistes, el matrimoni format pel domador de cavalls William Parish i l’amazona Matilde de Fassi. Els litògrafs Fernández van començar treballant pel fill de William i Matilde, Leonard Parish. En alguns cartells, la mateixa companyia del Price apareix amb el nom de Circo de Parish. Els cartells de Fernández-Ardavín es poden identificar fàcilment perquè estan signats amb el sobrenom de Vinfer. Tot això, i molt més, ho explica el comissari, Ramón Lasaosa Susín, autor del text del catàleg ¡Más difícil todavía! Reflexiones en torno a la colección de César Fernández-Ardavín. Text amb referències a Ramón Gómez de la Serna, a Sebastià Gasch – els dos grans cronistes d'una època daurada del circ a Espanya - i a una extensa bibliografía que es detalla al final del llibre. El resultat és un recorregut per la història del circ en general i, en menor mesura, la del Price en particular; explicant les característiques dels números que en cada cas requerien un tipus de cartell, a excepció dels cartells de conjunt de tot l’espectacle, normalment de tamany espectacular - una pena que no ho podem apreciar bé els que només els veiem a través del catàleg!-. Però és especialment interessant aquest anàlisi que fa dels cartells, subjectes a uns patrons determinats i destinats sempre a provocar la curiositat per la via més sensacionalista. Després hi ha els cartells que trenquen amb la norma, són aquells que prenen de referent les noves corrents artístiques del seu temps, de l’Art Déco al Cubisme per exemple, d'aquests n'hi ha pocs a la col·lecció, però veuran que són encara més bonics.

[Totes les imatges pertanyen al llibre: Lasaosa Susín, Ramón. El circo. Colección Fernández-Ardavín. Huesca: Editorial Diputación Provincial de Huesca, 2009. ISBN: 9788495005724].

3 comentaris:

Samedimanche ha dit...

Viva el Circo y viva La Central!

Toronto ha dit...

¡Viva! Aunque yo entraba sin querer comprar nada! Qué perdición.

Insonrible ha dit...

Eres un manirroto, Toronto.