Públic apart, Pa negre em va agradar molt. Ja fa un parell de setmanes que la vaig veure i no em puc desfer d'alguns passatges que em tornen al cap, tant pel seu contingut (moralment remou els instints més foscos i cruels de l'ésser humà, mèrit també de les dues novel·les i el recull de contes d'Emili Teixidor que adapta la pel·lícula: Pa negre, Retrat d'un assassí d'ocells i Sic transit Gloria Swanson), com pel sinistre de la bellesa de les seves imatges (el bosc, els ocells, les cases, l'escola...). El final, duríssim, és comparable a impactes finals del calibre de Los cuatrocientos golpes, 1959, de François Truffaut. Per a mi, és, sens dubte, la millor pel·lícula d'Agustí Villaronga, al costat de Tras el cristal (1986) i El mar (2000). Una trilogia sobre la perversió... dels nens? No ho tinc clar i repesco un fragment de l'excel·lent estudi de l'obra de Villaronga a càrrec de la historiadora de l'art Pilar Pedraza.
Andreu i Núria a Pa negre
"Los niños de Villaronga son personas y están en la línea dura rosselliniana [en referència al personatge del nen Helmut d' Alemania año cero, 1947] más que en la blanda de De Sicca [en referència a Ladrones de bicicletas, 1948]. Se apredrean, matan, son asesinados ante nuestros ojos, se suicidan. Diríamos erróneamente que son tratados por el director como pequeños adultos, pero somos nosotros quienes tratamos a los niños como discapacitados. “El niño ve. No és un imbécil”, dice Villaronga. No son muñecos los hermanos villaronguianos del niño Helmut. Tienen también algo de los raggazzi pasolinianos, y en el Manuel Tur de El mar hay una pureza mórbida similar a la de Marcelino, pan y vino, sin olvidar los niños-víctimas surrealistas de Luis Buñuel, como el pequeño asesinado por su padre de un par de disparos de escopeta en L'Age d'Or (La Edad de Oro, 1930) o la violencia de Los Olvidados (1950). [...]
Las niñas de Villaronga son cómplices o testigos ciegos del mal, como Rena en Tras el cristal y Francisca en El mar. [...] ... destacan por una discreción misteriosa. Un halo de pureza las aísla y al mismo tiempo las impregna del mal, para el que parecen estar inmunizadas. [...]
Niños y niñas son sin duda presencias simbólicas muy importantes en el cine de Villaronga, a la manera de George Bernanos, que sentía también ese interés y veneraba especialmente a la joven santa guerrera Juana de Arco y a Teresita del Niño Jesús. Encarnaban para él ese “doux scandale de l'enfance” que, estaba convencido, impedía a la Tierra corromperse."*
*Pedraza, Pilar. Agustí Villaronga. Madrid: Akal, 2007.
(Akal/Cine; 11). ISBN: 978-84-460-2514-6. Pàg. 21-23.
Una visió de la infantesa que continua ara amb les vides de l'Andreu i la Núria, els dos nens protagonistes de Pa negre.
[Foto de la pel·lícula: Web oficial de Pa negre]
+ Agustí Villaronga a Toronto: Agustí Villaronga i La mort i la primavera: Rodoreda per Villaronga
[TorontoTV: Pa negre]
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