dimecres, 7 de setembre de 2011

Els quaderns de Carlos Pazos



Carlos Pazos
El ojo y la bala
Collage d'un quadern de l'artista,
1999
[Feu clic sobre la imatge per veure-la més grossa]

Per a Carlos Pazos: "... [el collage] és la màxima expressió de llibertat. Tallar i enganxar. No necessito inventar. Això, inventar, ens duria a l’artista Déu i és quelcom que detesto com a bon ateu. Ho tens tot allà. El collage és el llenguatge. No entenc altre art que no sigui el collage, perquè és la vida” (…) “Per a mi la vida és un collage. La tallo i enganxo igual que faig amb les imatges i els objectes. M’agrada el collage perquè és un llenguatge ràpid, directe i amb menys prejudicis. A més, penso que continuar plagant el món de nous objectes i imatges ens atordeix i ens impedeix veure el moment."*


Visito l'exposició Cook Books: inventari provisional 1999-2011. Només entrar, trobem vuit collages de gran format, d'uns dos metres per dos metres aproximadament. Mai havia vist de tant grossos fets per Carlos Pazos. La combinació de multitud de classes i textures de papers, plàstics, fotos, dibuixos, teles, cartells estripats, discos de vinil i mil objectes més (des d'unes sandàlies a un tros de guitarra o uns estalvis). Imagino l'estudi de Pazos com uns grans encants plens de piles de paper i andròmines polsoses, i m'entra una mica de picor... Però el resultat és brutal. En els seus collages tot encaixa amb harmonia i responent a aquells títols evocadors tan bonics (De otros veranos) i carregats de malenconia, però també d'ironia i sentit de l'humor (La moda nos incomoda) tan típics d'ell. Sense oblidar el gust per les icones del Pop (Disney, Elvis... o un embolcall de taronges) i el sexe (del més sublimat al porno). A l'altre costat de la sala, s'hi exposen en unes quantes vitrines alguns dels seus quaderns de treball. És la part inèdita de l'exposició perquè, segons expliquen, des de que els va començar a fer l'any 1999, pràcticament no els havia mostrat mai fins ara. Estan oberts per pàgines triades, on es poden veure collages petits, esbossos, escrits i notes que van ser punt de partida d'altres obres o que, començant per les mateixes tapes manipulades i fins a l'última pàgina, tenen també categoria d'obra per sí soles, autèntiques peces úniques de llibre d'artista.

*Dossier de premsa de l'exposició.
Cook Books: inventari provisional 1999-2011, al Museu de l'Empordà de Figueres fins el 16 d'octubre de 2011.

+ Pàgina web de Carlos Pazos

[Imatge: Museu de l'Empordà]

[Torontoràdio: Elvis Presley: Love Me Tender]