dimecres, 28 de novembre del 2012

Amunt excursionistes!



[Feu clic sobre les imatges per veure-les més grans]

En bicicleta seguint a Jacques Tati, els excursionistes van pujant la muntanya, a bon ritme i dibuixant una llarga filera serpentejant, recorda al fum de la pipa que els guia. Els avança un descapotable platejat, són Grace Kelly i Cary Grant buscant una pineda tranquil·la vora el mar de la Costa Blava, per fer-hi un pícnic. A la cala de sota, en un bot desembarquen dos naturalistes, vestits de lli blanc i barrets panamà semblen del segle XIX, procedents d'una illa del Pacífic pintada per Gauguin. Un avió direcció a Itàlia passa solcant el cel i per una finestreta es pot veure a Marcello Mastronianni que, mentre es treu les ulleres de sol, somriu a l'hostessa que li serveix un vermut negre...




El segon disc del quintet instrumental Biodramina Mood desprèn elegància, exotisme, misteri, un punt d'excentricitat i molt bon humor. Ells  posen la música i títols tan suggerents com HUP!, Al aeropuerto, rápido!, Toma tu mascarpone, Robo al casino de Montecarlo o Cama voladora sobre la Polinesia... i un pot recorre a les imatges  de les pel·lícules que més li recordin o fer-se'n una de pròpia. També inclouen una versió del Just Can't Get Enough de Depeche Mode, repetint la fórmula del primer disc amb el Take on Me d'A-Ha, i tornant a trobar una cançó aliena que s'ajusta perfecta al seu nou so. Entre el violoncel, la bateria, la tuba i el theremin, sobre tot són l'steel guitar i la marimba les que més garanteixen un gran dia assolellat, així que: ¡Arriba excursionistas!


Biodramina Mood: ¡Arriba Excursionistas! (2012)

[Imatges publicitat Biodramina: Flickr: Galería de Biodramina Anuncios Históricos]

divendres, 23 de novembre del 2012

Dos pecats capitals



 
Dani Torrent
L'avarícia
Oli sobre tela
(2012)

L'il·lustrador i pintor Dani Torrent exposa al Col·legi d'Advocats de Figueres, molt aprop del Teatre Museu Dalí, la seva sèrie de pintures Pecats capitals. L'estil d'aquestes pintures de Torrent, amb personatges d'ulls grossos poblant escenaris propis de somnis o de malsons, es poden inscriure en el Surrealisme Pop (que curiosament segueixen també altres artistes catalans, com les Twin Sisters de Banyoles o en Sergio mágico Mora de Barcelona, qui, igual que en Torrent, és pintor i alhora  il·lustrador amb més d'un conte publicat al mercat), sent els referents clàssics i més populars d'aquest corrent els nord-americans Margaret Keane (pionera des dels anys 60' dels caps i ulls grossos tan característics) o Mark Ryden i Marion Peck. Com el Surrealisme de les primeres avantguardes, el Surrealisme Pop fusiona onirisme amb la cultura popular del seu temps (el nostre temps molt més enllà de la primera societat de consum del artistes de l'Art Pop), i utilitzen, deformacions incloses, un llenguatge figuratiu ple de símbols i referències al·legòriques.

La nueva estancia de Salvador Dalí en Estados Unidos iba prolongarse desde agosto de 1940 hasta julio de 1948. Salvador llegaba ahora a América del mismo modo que en décadas después Andy Warhol viajó a Europa, en busca del dinero de una jet set pujante y ansiosa de ser retratada por el más moderno de los artistas. Entre otras figuras de la alta sociedad, Salvador pintó en lienzos rebosantes de alusiones surrealistas a lady Louis Mountbatten, entroncada con la familia real búlgara en el exilio, y a Helena Rubinstein, millonaria protectora de los judíos, que le encandiló con sus joyas. “Las joyas con que se adornaba como cagarrutas sagradas satisfacían su orgullo y su sed de vivir”. Al igual que Salvador recibiría enseguida el sobrenombre de Avida Dollars, Warhol plasmaría en numerosas ocasiones el símbolo del dólar junto a su autógrafo. Fue André Breton quien le iba a imponer ese mote al artista catalán, construido mediante una nueva distribución de las letras que forman el nombre y apellido de Salvador Dalí. Para el jefe del surrealismo la etiqueta estaba cargada de desprecio, y la acuñó cuando a finales de los años cuarenta Salvador empezó a visitar el Vaticano, pero el pintor la recibió con entusiasmo y la utilizó cuanto pudo, convencido de que ese era el verdadero secreto que encerraba en su nombre. “El oro me deslumbra y los banqueros son los sumos sacerdotes de la religión daliniana”. A mediados de los años sesenta, aseguraría en una entrevista que, a cambio de tres millones de dólares anuales, se comprometía a no tocar un pincel en la vida.*

* Pérez Andújar, Javier. 
Salvador Dalí: a la conquista de lo irracional
Madrid: Algaba, 2003.
 ISBN 978-84-96107-13-7. Pàg.197.


Dani Torrent
La Supèrbia / El rei Sol
Oli sobre tela
(2012)

Jo sóc el Surrealisme, va dir Salvador Dalí, de qui aquesta setmana s'ha inaugurat una gran exposició retrospectiva al Centre George Pompidou de París. S'anuncia com la millor exposició d'obres de Dalí mai reunida i la més centrada en l'obra, deixant una mica de banda el personatge Dalí, quan per a molts és el més interessant del que va fer. Hi col·laboren museus d'arreu del món, com el MoMA de Nova York aportant en préstec La persistència de la memòria, la Fundació Gala-Salvador Dalí, o el MNCARS de Madrid, museu que va heretar gairebé tot el llegat pictòric més important de Salvador Dalí, o més aviat d'Avida Dollars, que va resoldre així a cop de testament els seus deutes amb Hisenda.


Dani Torrent. Pecats capitals, al Col·legi d'advocats de Figueres fins al 7 de gener de 2013.

+ Portafoli i bloc de Dani Torrent

[TorontorTV: Benjamin Biolay: La superbe]

dilluns, 19 de novembre del 2012

Dans la galerie


François Ozon
Dans la maison
(2012)


A Dans la maison, el jove protagonista va escrivint una història a partir de la relació vampírica que estableix amb la família d'un company de classe. El professor de francès de l'institut hi veu el talent innat per escriure i fabular que ell mai no va tenir, i decideix ajudar al noi: li corregeix els textos, li diu com ha de tractar els personatges i mantenir l'interès del lector, li recomana lectures de clàssics de la literatura i l'intenta allunyar d'estils que recorren als tòpics, com ara el de caure en recursos fàcils, sentimentalismes forçats, el d'utilitzar les floritures típiques de la novel·la rosa, o de la poètica rimbombant i buida dels (sic) catàlegs d'art contemporani!

La pel·lícula - amb homenatges inclosos a Vertigo i Rear window d'Alfred Hitchcock- tracta del poder de la ficció sobre la realitat i viceversa, en aquest cas a través de la literatura. L'escriptor com un déu cruel que observa l'entorn real i manipula, al seu gust i amb l'ajut de la imaginació, el destí no només dels seus personatges... Però no vull estripar res, vagi'n a veure-la si no ho han fet ja, perquè és una pel·lícula molt bona que segur els agradarà.

Només em volia fixar en una sub-trama del film. La dona del professor dirigeix una galeria i això els permet incloure algunes reflexions molt interessants - i molt iròniques - sobre el món de l'art contemporani. Per començar, la galeria porta el pretensiós nom d'El laberint del minotaure, i és propietat de dues bessones excèntriques (interpretades per l'actriu, triada potser també amb ironia, Yolande Moreau). Apart de carregar contra el mercat de l'art i de certes obres amb més afany provocador que discurs al darrera, hi ha un moment en que el professor també carrega contra una de les meves fixacions: l'estil pèssim que acostumen a tenir els textos de presentació dels catàlegs de les exposicions*. D'un llenguatge entre críptic i pseudo-poètic, lloant a l'artista i l'obra des de la subjectivitat de l'amiguisme, amb frases fetes i paraules com més cultes millor, però per dir poc o res. Parrafades plenes de floritures (alta literatura!) per dir en deu frases el que es podria escriure en dues. Com una mena de voluntat, no sé si conscient o no, de voler ser tan artista com de qui han d'escriure. Facin la prova, la majoria d'aquests textos són així. I la veritat és que fan un pobre favor a l'art, desanimant als que mostren interès i ja no diem als que diuen que no els agrada l'art perquè no l'entenen.


(*Res a veure amb els textos objectius i de caire més historicista de la majoria dels catàlegs que museus i institucions culturals encarreguen a especialistes i comissaris per a grans exposicions. Em refereixo a catàlegs d'exposicions de galeries petites.)

[Fotogrames dels títols de crèdit de Dans la maison: Laurent Brett]

[Torontoràdio: Philippe Rombi: BSO Dans la maison]

dimecres, 14 de novembre del 2012

Restes d'una explosió





Jackson Pollock
Sense títol 
(ca. 1949)


Per primera vegada tenim a Paris un conjunt d'obres de Jackson Pollock, un dels representants més prestigiosos de l'aventura pictórica americana actual. M'agradaria llençar una bomba com aquesta en el món artístic parisenc, massa segur d'una garantia de tranquil·litat absoluta: no s'ha dit la última paraula. 
(...)
Penso que, pel que fa a experiències sinceres i profundes de la no figuració, Amèrica ha gaudit d'un clima especialment propici, gràcies a un punt de partida de zero – aliè a qualsevol proposició carrinclona i a altres plagis ben actuals prou coneguts en els nostres històrics i tradicionals caus d'escurçons -, a un comportament molt lliure davant aquesta no figuració, fora de tot sectarisme insuportable i de qualsevol purisme que no ve al cas.
Des de "She-Wolf" del Museum of Modern Art de Nova York del 1943 fins a les darreres obres en blanc i negre, Jackson Pollock ha conquerit un lloc d'absolut primer ordre dins la gran aventura pictòrica actual, que demana personalitats a l'altura de la nostra època fantàstica i apassionant que la testimoniïn amb prou força, i que exigeix també que l'artista sigui capaç de transmetre el seu missatge personal, que només val si domina i supera els límits necessaris de les col·lectivitats a les quals es dirigeix.*

* Fragments del text de Michel Tapié (sense pèls a la llengua i fent amics!): 
Jackson Pollock entre nosaltres, escrit el 1952 arrel d'una exposició de Jackson Pollock a París.
A: Sota la bomba: el jazz de la guerra d'imatges transatlàntica: 1946-1956.
 Barcelona - Madrid: MACBA-MNCARS, 2007. 
ISBN: 978-84-89771-46-8. 
P. 528-530

Explosió! El llegat de Jackson Pollock és una exposició molt interessant sobre un moment de ruptura important en la Història de l'Art: la irrupció de nous llenguatges (via l'action painting, el happening i la performance) que, assimilant el camí més radical obert per un altre llegat, el de Duchamp, van donar un pas més, aportant, entorn als anys 50', un art nou, amb un discurs generalment violent, en bona part  conseqüència de la ràbia acumulada i l'escepticisme resultant dels desastres de la Segona Guerrra Mundial. A més, significà un canvi geogràfic a on situar l'avantguarda artística (Nova York prenia el relleu de Paris), i un pas cap al naixement de l'art conceptual. L'exposició mostra com aquell moment va influir decisivament en artistes d'arreu del món, i com l'ombra dels pioners es prolonga fins a finals del segle XX.

 Niki de Saint Phalle
Tableau tir
(1961)

A través de les seves pintures a base d'esquitxades, un pot arribar a intuir la violència del gest de Jackson Pollock treballant, al ritme del jazz, amb la tela sota els peus; en les Antropometries d'Yves Klein veure-hi la sexualitat (ell deia que còsmica?) del moviment dels cossos arrebossats de pintura blava; o l'agressivitat de les primeres pintures de Niki de Saint Phalle quan disparava amb una escopeta a uns globus amb pintura sobre les teles (i què diferents a les seves nines multicolor de després!). Aquella explosió contra la pintura tradicional va utilitzar per pintar de tot i tot el cos, molt poc o gens el pinzell, i les obres mantenen intacta la força amb que van ser creades. Igual que el llegat posterior, dels pintors o dels que van tirar més per la perfomance i el happening. Ens en podem fer una idea de cóm treballaven a través de fotografies i vídeos, i també de restes de les obres, o una part, perquè l'obra total comprenia també l'acció, impossible de reproduir al museu, com, per exemple, Passatge, ara només una filera de parets de paper d'embalar foradades que la va travessar l'artista Saburo Murakami, del grup de performers Gutai, allà pel 1956. Fins i tot hi va haver artistes pioners en delegar l'acció a les màquines, i és una llàstima que no engeguin la de Jean Tinguely que s'hi exposa, allà morta amb el darrer gargot automàtic que va fer quan estava en funcionament... Ben bé que hi podria posar: Museu = Cementiri. 


+ Explosió! El llegat de Jackson Pollock. A la Fundació Joan Miró de Barcelona, fins al 24 de febrer de 2013.

Per espolsar-se tant cadàver resultant d'aquelles explosions, cal passar per l'Espai 13 de la mateixa Fundació Joan Miró i veure quelcom d'art viu. Dintre del cicle Perplexitat, és el torn de Jordi Mitjà, amb Monument. Lladres de filferro (2012)una obra que, de fet, segueix la senda d'aquell art d'acció del passat no tant llunyà d'Explosió!, ja que presenta una instal·lació amb escultures sobre les que, allà mateix, l'artista anirà treballant mentre duri l'exposició.


D'altra banda, aprofitant que per a Monument. Lladres de filferro Jordi Mitjà pren com a punt de partida un exemple d'art marginal, el recentment enderrocat parc de Can Sis Rals d'Argelaguer a la Garrotxa (també conegut com el parc de les cabanes o el laberint d'Argelaguer, obra de Josep- Tarzan- Pijiula), fem aquí ressò d'una notícia vista al bloc El hombre jazmín: l'aparició del nou número de Bric-à-Brac, revista española sobre arte outsider, que precisament dedica un especial a arquitectura i entorns outsiders.

[Imatges d'Explosió!: Moderna Musset]

[Torontoràdio: Lionel Hampton: Jack The Bellboy]

dimecres, 7 de novembre del 2012

Lynched


 
Jeremy Saunders
Lynched
(2012)

Las películas de Lynch no se pueden contar, pero es necesario mirarlas y visionarlas una y otra vez para adentrarse en sus intersticios. Probablemente sea la manera menos piadosa de discernir al cineasta que está detrás, y sin duda la opción más clara para contagiarse de la belleza de sus imágenes así como del soterrado y hiudizo malestar que segregan. Estas obras atmosféricas, letárgicas, densas como un trip despiadado, nos turban, y el desasosiego persiste tras la proyección tal vez porque vivimos entre tiempos frágiles y recorridos inseguros “donde ni siquiera sabemos si nos rodea un laberinto, un secreto cosmos o un caos azaroso”, que diría Borges, maestro de lo combinatorio y los destinos cruzados. Thierry Jousse propone entrar en cada película de Lynch como se penetra en el interior de un organismo vivo, habitarlo y ser habitado por él. Aunque esa entrega hipnótica, encantatoria, fuertemente emocional, comporte una dimensión dolorosa, como todo objeto de goce en términos freudo-lacanianos. Y es que el dispositivo ceremonial de Lynch lleva inscrito su seguro de supervivencia pero también su condición carcelaria para un espectador cegado por luminosidades intensas pero dominado por la angustia. En suma, un espectador masoquista, en la senda de lo que sucede con muchas de sus criaturas
Font, Domènec. Cuerpo a cuerpo: radiografías del cine contemporáneo
Barcelona: Galaxia Guttenberg – Círculo de lectores, 2012. 
622 p. ISBN: 978-84-8109-993-5. 
P. 272.
De l'extens i excel·lent llibre pòstum de Domènec Font, aquest text forma part de Ceremonias secretas: David Lynch, un dels capítols a on desgrana l'ideari lynch: de un cine que atiende a las bodas del cuerpo y el cerebro, que se reconoce entre la percepción y la alucinación, y que manifiesta un poderoso credo personal a costa, ¿porqué no?, de saquear muchas referencias: de Sade a Buñuel, de Kafka a Lautréamont, de Magritte y Edward Hopper a Francis Bacon.







[Feu clic sobre les imatges per veure-les més grans]

Il·lustracions del fotògraf i dissenyador de cartells de cinema Jeremy Saunders apartir de les pel·lícules de David Lynch, reunides en un llibre d'edició limitada que porta per títol Lynched.

+ Llibre i cartells es poden veure i comprar a la pàgina web de Jeremy Saunders.

[Il·lustracions vistes a: Universo Lynch]

[TorontoTV: Angelo Baladamenti: Jitterbug]

divendres, 2 de novembre del 2012

Sant Jodorowsky màrtir



Cartell per a Santa Sangre (1989)
d'Alejandro Jodorowsky.


Diego Moldes: La imaginación simbólica fílmica de Jodorowsky. Principales temáticas, estilos, figuras y lenguajes presentes: simbolismo (Durand), (signo, alegoría y símbolo), imaginería (niveles de sentido de las imágenes) voluntad iconoclasta. Erotismo y sexo, anormalidad, ser andrógino, homosexualidad, drogas y psicodelia, locura, crimen y asesinato, muerte, castración, mutilación (y decapitación), necrofilia, lo grotesco o bizarre. ¿Eliminarías alguno de estos aspectos para describir tu cine? ¿Añadirias algún otro?

Alejandro Jodorowsky: Carajo, cómo odio los análisis universitarios. Hablan de la vagina universal sin nunca haber introducido en ella un falo endurecido por la pasión.*



* Moldes, Diego.
Alejandro Jodorowsky.
Madrid: Cátedra, 2012.
(Signo e imagen/Cineastas; 92).
488 p. ISBN: 978-84-376-3041-0.

Atesos a la resposta, és més que possible que Alejandro Jodorowsky no llegeixi mai cap estudi que analitzi la seva obra, com ara aquest mateix que ha escrit Diego Moldes, centrat només en l'obra fílmica. Un llibre que primer va ser tesi doctoral i, ara per ara, és el més complet escrit en castellà. Això no treu que el propi Jodorowsky es brindés a col·laborar amb l'autor, responent a més d'una entrevista, la majoria per correu electrònic. Ho va fer, però amb respostes que sovint fugen d'estudi, com ho va fer també, hàbilment, un altre dels entrevistats al llibre, Fernando Arrabal, cofundador amb Jodorowsky i Topor del grup de teatre Pánico. I Moldes ho inclou tot tal qual, també hàbilment, perquè és conscient que en aquestes preguntes sense resposta està gran part de l'essència de l'art de Jodorowsky (en cinema, teatre, còmic, novel·la, música, psicomàgia...).
El treball de Moldes és gairebé enciclopèdic: fins a la última dada més detallada de tot el que respecti a la preparació, producció, rodatge, estrena i edició en altres suports, etc., principalment dels sis llargs que va fer Jodorowsky: Fando y Lis (1968), El topo (1970), The Holy Mountain (1973), Tusk (1980), Santa Sangre (1989) i The Rainbow Thief (1990). Acompanyades d'aquesta anàlisi acadèmica que desgrana aspectes tècnics, influències de la filosofia, la religió i l'art en general, com de pel·lícules anteriors en concret (algunes hàbilment no assumides per l'artista) i la influència de les seves sobre d'altres posteriors, així com la conseqüent simbologia del contingut de les imatges. Malgrat tot, un llibre imprescindible per conèixer a fons la complexitat que guarden sota el primer cop de puny visualment impactant i provocador. D'una classe de cinema al·lucinat, totalment a contracorrent, que ningú havia fet abans i ningú més ha seguit fent, per tant, únic de debò.

Alejandro Jodorowsky
El Topo
(1970)

Al final, inclou autèntiques perles en els apèndixs, com les entrevistes íntegres fetes expressament pel llibre, o la traducció al castellà de l'article aparegut originàriament en francès de Dune, el proyecto frustrado de Jodorowsky, on ell mateix explica la seva implicació en l'adaptació al cinema de la novel·la de Frank Herbert. Va ser un projecte llarg, més de cinc anys treballant-hi, amb col·laboradors que feien preveure un resultat magnífic. Amb moments delirants, com les impagables trobades amb Salvador Dalí, a qui volia donar el paper de l'emperador boig. Frustrant, perquè finalment no la va arribar a rodar.

Com no, el llibre de Diego Moldes convida a fer un cicle Jodorowsky. Menys Tusk, totes les pel·lícules es troben editades en DVD i Blue-ray. La meva preferida és Santa Sangre.

***

Parlant d'anàlisis universitàries. Va ser a principis dels noranta, per un treball de curs en grup de l'assignatura d'Història del Cinema que impartia en Miquel Porter. Quan li vàrem anar a dir que el volíem fer sobre Alejandro Jodorowsky, de seguida va dir que sí, i amb molt entusiasme que ho va dir, per l'elecció del tema i mirant de dalt a baix a la M., la meva companya de grup, que era la noia més maca de la classe.
Ens vàrem documentar molt a la biblioteca de la Filmoteca amb uns dossiers i algunes revistes, però (no hi havia encara Internet) ens era impossible veure les seves pel·lícules. La més recent de les estrenades era Santa Sangre, i també es podia aconseguir en VHS, però d'importació. Casualment, mentre fèiem el treball, la van reposar en un cinema de Barcelona, a l'Arenas de Sants, i cap allà que vàrem anar.


Feien un programa doble classificat “S”: primer Santa Sangre i després Los burdeles de Paprika, de Tinto Brass. Ens va resultar estrany que, sense demanar-ho, el noi de l'entrada del cine ens informés d'on eren els lavabos. Després, a dins la sala i ja asseguts, encara ens va estranyar més que la poca gent que hi havia, tot senyors, no parés de circular amunt i avall pel passadís central durant la projecció. De la sorpresa vàrem passar a entendre-ho tot quan un d'ells, com qui busca una butaca lliure a la foscor, es va seure a sobre de la M. Però, davant el nostre ensurt, el senyor va demanar disculpes, va marxar de seguida i vàrem poder seguir veient Santa Sangre, més o menys tranquils, amb les passes de fons, fins al final. No ens vàrem quedar a veure Los burdeles de Paprika, que va omplir lleugerament la sala de més senyors.
Veure Santa Sangre ja és tota una experiència pánica, però en aquelles condicions semblava un dels consells de psicomàgia de Jodorowsky per tal d'exorcitzar els suposats desitjos sexuals del professor! I el treball li va agradar, al professor, quasi tant com la meva companya de grup, la veritable raó, crec jo, per a que ens posés una matrícula d'honor, la única que he tret mai.


[Imatge del cartell: Blefarostato]

[TorontoTV: Dámaso Pérez Prado: Mambo Nº8]