Edward Hopper
Gasolina,
Oli sobre tela. 66,7 x 102,2 cm.,
1940.
Omplint el dipòsit per visitar
l'exposició d'Edward Hopper a Madrid.
Des de dies abans de la
inauguració que no han deixat de sortir notícies, artícles i
cròniques als diaris, suplements i resvistes. Dels que he llegit,
m'ha agradat molt Dos
miradas americanas, d'Antonio Muñoz Molina, que sempre
escriu sobre art barrejant les seves impressions i reflexions
personals amb molta erudució, tot de forma clara i entenedora.
Trobo que escriure sobre art és molt
difícil. Quasi millor que ho expliquin directament els artistes.
Però no tots ho fan, sovint perquè no volen donar més
explicacions que les que desprenen les obres per si soles. Era el
cas d'Edward Hopper, sempre reticent a voler parlar o escriure de les
seves pintures o d'art en general.
Però ho va fer alguna vegada, i
ara l'editorial Elba ha publicat un llibret amb la traducció al
castellà de quatre textos breus i tres ressenyes per a la revista
The Arts. Són textos força secs, que es van complementant
entre ells, per extreure al final un manifest propi,
que ben segur Hopper
s'hauria negat a escriure com a tal, i a on destaca per sobre de tot
la vida interior que ha de tenir l'artista i en conseqüència,
l'obra: “La vida interior del ser humano es un vasto y
variado reino, y no se limita únicamente a estimular las
combinaciones de color, forma y diseño. El término vida aplicado
al arte no es algo que deba desdeñarse, porque abarca toda la
existencia, y la competencia del arte es precisamente reaccionar a
ella, no rehuirla. La pintura tendrá que tratar de lleno y de foma
menos oblicua con la vida y los fenómenos de la naturaleza antes de
que pueda volver a ser grande” (…) La única cualidad que perdura
en el arte es una visión propia del mundo.”*
També hi trobem apunts sobre els seus
referents artístiscs europeus de totes les èpoques (Degas,
Rembrandt), reivindicacions de la nova pintura nord-americana de
principis del segle XX (sobre tot l'entorn de l'escola de Robert
Henri a Nova York), la seva postura sempre contrària a modes
passatgeres, a la pintura decorativa sense ànima i als gustos dels
acadèmics més conservadors, però a la vegada, és molt crític amb les
corrents artístiques d'avantguarda que trien els camins de
l'abstracció.
Hopper cita a molts artistes
nord-americans que l'interessen, i especialment dos coetanis seus en
les ressenyes per a la revista The Arts: John Sloan i Charles
Burchfield. Aquests dos i la resta dels citats han estat tot un
descobriment per a mi. Hopper és famós, però tota l'escola
nord-americana de pintors realistes, no tant. Llàstima que l'edició
dels textos no vagi acompanyada d' il·lustracions, s'agrairien
molt quan Hopper parla d'obres concretes, pròpies i alienes, però
tampoc és un problema si podem recorre a Internet.
* Hopper, Edward. Escritos. Traducción
de Clara Pastor. Barcelona: Elba,
2012. 76 p. ISBN: 978-84-939902-5-1.
+ Hopper.
Museo Thyssen-Bornemisza, fins al 9 de setembre de 2012
[Imatge de Gasolina d'E. Hopper: Museo
Thyssen-Bornemisza]
4 comentaris:
Los pintores de la AshCan son geniales. John Sloan, sobre todo. Con uno de ellos estudió Hopper en Nueva York. Me encanta también.
Hubo una expo en Madrid, hará dos años, de pintura americana de principios del s.XX y había la famosa pintura del metro de John Sloan.
Si es que no se acaba. Uno te lleva a otro y a otro...
A mi también me ha encantado Sloan! Sobre todo la que dices del metro y las vistas de Nueva York en general. Hopper en el libro este de escritos habla de como ese interés por la arquitectura ( esos edificios de ladrillo rojizo, con esas cornisas!) es una característica muy de ellos y que no se dio en Europa. Iremos pues de uno a otro...
Se'm fa difícil tenir una imatge completa d'Estats Units sense Hopper. Trobo que dóna carta de naturalesa a una Amèrica que vista només en cinema sembla una fantasia. Ha retratat el buit i la solitud com pocs.
A mi també, Enric. Com amb algunes novel·les nord-americanes també em passa, d'Steinbeck, Salinger, Irving... O depen de quin cinema, hi ha uns quants directors que busquen els paisatges i l'atmosfera Hopper, com Lynch, Jarmusch...
Publica un comentari a l'entrada