Joguets
Radiografiats: cicatrius interiors
[Postal de la
sèrie de tres postals commemoratives del
30 aniversari (1982-2012) del
Museu del Joguet de Figueres]
Don Osito Marquina,
l'osset de peluix que havia pertangut a Anna Maria i Salvador Dalí i
amb el qual els dos germans i el poeta Federico García Lorca havien
jugat, és flonjo al tacte i es manté dret gràcies a una vareta que
va des de l’engonal fins a l’ull esquerre.
Per fora ens enlluernen
i per dins ens mostren la seva anatomia i, de vegades, les seves
lesions derivades del seu procés de construcció i del seu ús
continuat. Els joguets tenen una llarga història, ben sovint
desconeguda, i el seu interior ens ajuda a desxifrar-la. Fa uns dies,
vam dur Don Osito Marquina i un parell de baldufes al gabinet del
doctor Lluís Galter, a Figueres, per radiografiar-los i descobrir-ne
així l'interior.*
*Font: Museu
del Joguet de Figueres
Sent l'osset de peluix
d'en Dalí el que han radiografiat, recordo el dia que em van
explicar el cas d'una altra radiografia relacionada amb l'artista
suuuuuu-rrrrre-a-lissss-ta, la de L'Angélus de Jean-Françoise
Millet. Aquesta pintura va ser una de les obsessions de Dalí, de tal
manera que va fer una sèrie d'obres inspirades en ella a partir d'un
estudi previ, que va deixar per escrit a la revista Minotaure,
basat en les teories de la psicoanàlisi de Jacques Lacan
aplicades a les seves pròpies paranoies i fantasies vers el quadre.
Dalí en va dir el Mètode paranoic-crític. Una de les
conclusions a les que va arribar sobre L'Angélus, i que va
requerir que el radiografiessin, va ser aquesta:
Para Salvador Dalí el gran tema
mítico que plantea Millet en su obra es el de la muerte del hijo de
los campesinos representados en el cuadro. Con objeto de corroborar
su hipótesis Dalí pidió una radiografía del cuadro al Museo del
Louvre que es donde se hallaba la pintura. Tras reiterar su petición
en varias ocasiones, finalmente optaron en el museo por acceder a tal
petición. En la radiografía surgía una mancha cuadrangular negra
bajo el cesto que se ve a los pies de los campesinos, tal y como
había sospechado Dalí. Para éste, Millet debió tapar lo que en un
primer momento correspondería a un pequeño ataúd con los restos
del hijo muerto, con objeto de eliminar el intenso efecto dramático
que el cuadro hubiera podido causar en un determinado público*.
* Cirlot, Lourdes. Dalí
y el “Ángelus” de Millet.
A: Pandora: revue d'études hispaniques, núm. 3, 2003.
ISSN: 1632-0514. Pàg. 177-184.
A: Pandora: revue d'études hispaniques, núm. 3, 2003.
ISSN: 1632-0514. Pàg. 177-184.
Tornant a Don Osito
Marquina, com es pot comprovar, al seu interior no hi ha cap taüt
de cap nen mort, potser perquè Dalí va ser un nen tota la vida.
[Fotos: Museu
del Joguet de Figueres i Musées
d'Orsay]
[TorontoTV: Dalí: Chocolat Lanvin]
4 comentaris:
No se me olvidará nunca esa clase...
... gallina de piel y pelos como escarpias! Y nunca sabremos cómo lo sabía Dali, otra cosa de su vida secreta que se llevó a la tumba! Algo así como marketing post-mortem!
Mai s'ha de menystenir la intuïció artística. Els genis ho són per alguna raó que mai sabrem. Per tant, per si de cas, millor fer-los cas sempre.
A veure si m'acosto al Museu del Joguet de Figueres (un altre cop).
Enric, totalment d'acord, si jo en déu no hi crec i en les persones poc, només tinc fe en els artistes.
Publica un comentari a l'entrada