Sara Huete
El barón rampante,
collage
[Fes clic sobre la imatge per veure-la més gran]
"De tant en tant, mentre escric,
m'interrompo i surto a la finestra. El cel és buit, i a nosaltres,
els vells d'Ombrosa, acostumats a viure sota aquelles verdes copes,
ens fa mal de mirar-lo. Diries que els arbres no han pogut resistir
des que el meu gremà se'n va anar, o que els homes van ser dominats
per les fúries de les tenebres. Després la vegetació ha canviat:
ja no hi ha moreres, oms, roures: ara Àfrica, les Amèriques, les
Índies, allarguen fins aquí branques i arrels. Les plantes antigues
s'han quedat dalt: sobre els pujols, les oliveres, i en els boscos de
les muntanyes, pins i castanyers; avall, la costa és una Austràlia
vermella d'eucaliptus, elefantesca de ficus, plantes de jardí
enormes i solitàries, i tota la resta són palmeres, amb llur
plomall despentinat, arbres inhospitalaris del desert."*
*Calvino, Italo. El baró rampant.
Traducció de Maria Aurèlia Capmay.
2a ed. Barcelona: Edicions
62, 1985.
(El cangur; 78). ISBN: 84-297-2188-6. Pàg. 260-261.
Durant taquest estiu, he tingut el
privilegi d'anar rebent per correu electrònic alguns dels nous
collages de Sara Huete. Està preparant dues exposicions per a la
nova temporada de tardor-hivern, una primer a la Galería
Estampa de Madrid i l'altra a la Galería
Alonso Vidal de Barcelona. Huete sovint s'inspira en personatges
i textos literaris, com aquest baró rampant (Cosimo Piovasco di
Rondó, aquí sobre palmeres de plomall despentinat) d'Italo Calvino.
O el Gregor Samsa de la Metamorfosi de Franz Kafka. De les dues
exposicions, sabem que la primera també girarà entorn a la
literatura, però tindrà exclusivament per protagonistes a les
dones: Lolita, Madame Bovary, Penèlope... A Toronto estarem a
l'aguait.
Gregorio Samsa,
collage
[Fes clic sobre la imatge per veure-la més gran]
"Un día, - ya había transcurrido un
mes desde la metamorfosis, y no tenía, por tanto, la hermana ningún
motivo especial para sorprenderse del aspecto de Gregorio – entró
algo más temprano que de costumbre, y se encontró a éste mirando
inmóvil por la ventana, pero ya dispuesto a asustarse. Nada le
hubiera extrañado a Gregorio que su hermana no entrase, pues él, en
la actitud en que estaba, le impedía abrir inmediatamente la
ventana. Pero no sólo no entró, si no que retrocedió y cerro la
puerta: un extraño hubiera creído que Gregorio la acechaba para
morderla. Claro es que Gregorio se escondió al punto debajo del
sofá, pero hubo de esperar hasta el mediodía antes de ver tornar a
su hermana, más intranquila que de costumbre. Ello le dió a
entender que su vista seguía siéndole insoportable a la hermana,
que lo seguiría siendo, y que ésta debía hacer un gran esfuerzo de
voluntad para no salir también corriendo al divisar la pequeña
parte del cuerpo que sobresalía por debajo del sofá. Y, al fin de
ahorrarle incluso esto, transporto un día sobre sus espaldas
-trabajo para el cual precisó cuatro horas – una sábana hasta el
sofá, y la dispuso de modo que le tapara por completo y ya la herman
no pudiese verle, por mucho que se agachase.
De no haberle parecido a ella
conveniente este arreglo, ella misma hubiera quitado la sábana, pues
fácil era comprender que, para Gregorio, el aislarse no constituia
ningún placer. Más dejó la sábana tal como estaba, e incluso
Gregorio, al levantar sigilosamente con la cabeza una punta de ésta,
para ver cómo la hermana acogía la nueva disposición, creyó
adivinar en ella una mirada de gratitud."*
*Kafka, Franz. La metamorfosis.
[Traducció atribuïda a José Luis Borges].
3a ed. Madrid:
Alianza, 2011.
(El libro de bolsillo; 1). ISBN: 978-84-206-5236-1.
Pàg. 51-52.
3 comentaris:
Sort de tu, perquè a mi aquestes exposicions se'm passen. Queden fora de les meves preferències, i sovint se m'escapen coses interessants.
Aquesta relació entre collage i literatura pinta molt bé!
¡Muy buenas, Toronto!
Me encanta el collage titulado Gregorio Samsa. Mi idea del insecto de la Metamorfosis no era tan amable como la de Sara Huete. Esa mariquita es genial.
Enric, a tots, hi ha tantes coses interessants que passen desapercebudes! Me'n alegro que t'interessi, també crec que valdran la pena aquestes properes exposicions de Sara Huete.
Insonrible, feliz retorno! Sí que es muy fino este Gregorio!
Publica un comentari a l'entrada