Sergio Mora
Landscape
(2013)
"- Vamos a ver... Ese dossier que me
envió, ese proyecto...
- Ah..., era Mi obra maestra.
Kasperle [l'artista] no dijo más.
Wagner [el director del museu] le obsevó de reojo. Tenía una
expresión concentrada, la mirada fija al frente, y parecía que le
temblaban los labios. ¿Estaba emocionado?
- Hábleme de esa obra. ¿Cómo la
titula?
- La titulo Ofrenda.
- Bueno, explíqueme, explíqueme (…)
- … Es algo especial... es Mi
exposición. Mi autorretrato. Mi carta más alta.
- Pero siga, le escucho. Vamos a ver
qué puedo hacer por usted.
Kasperle tomó aire, espiró y se lanzó
a hablar atropelladamente.
- Trata de muerte y resurrección, de
muerte y resurrección; es una performance y un poema, y a la vez una
instalación, y es arte caníbal, y es un espectáculo de danza... Se
podría definir como una experiencia sobre el fluido vital y la
dialéctica vida-arte, salud-enfermedad, porque... quien no está
enfermo, ¿verdad?"
Vidal-Folch, Ignacio. La
cabeza de plástico.
Barcelona: Anagrama, 1999.
(Narrativas hispánicas;
258).
ISBN: 84-339-1088-4. Pàg.
110.
Serveixi
aquest fragment de la novel·la de Vidal-Folch que a finals dels
noranta donava amb ironia un bon repàs a la tonteria que
gira, encara avui, entorn l'art contemporani, per fer un retrat de
l'artista malalt, entre altres coses, d'ego.
Sara Huete
Tantos pedazos tan pequeños y punzantes
(2006)
i
Los pies en el suelo
(2010)
Collages
Ego yo
yo mío mío és una exposició col·lectiva precisament
sobre l'ego i els seus excessos. Els artistes que hi participen
presenten propostes diferents tècnicament, hi ha escultura,
pintura, collage, còmic, fotografia... i de punt de vista: l'onanisme i el mite de Narcís, l' autoretrat, la gestació (també
de l'ego) a l'úter, l'infantesa (mi-mama-me-mima), la possessió,
la fragilitat de l'ésser humà...
Micharmut
T&A (Toni y Anita)
(díptic)
tinta xina y aquarel·la sobre paper
(2013)
Després de veure l'exposició, recorro
a la psicomàgia del gran chamán Jodorowsky per buscar informació i
consell (qui sap si algun dia remei!) sobre l'excès d'ego, la
malaltia.
"- Alejandro Jodorowsky, ¿Que representa
“El Loco” del Tarot?
- En el Tarot, la carta de El Loco
representa al ser esencial. El Loco tiene un perrito, el ego, que lo
sigue de cerca. Esto es bueno, si fuera al revés sería terrible: lo
esencial debe dirigir al ego, uno debe dejar un poco de ser yo, pero
no debe darle patadas ni echar fuera al perrito. Debe ayudarle.
- ¿Por qué compara al ego con un
perrito?
- El ego es como tu perro. El perro tiene
que seguir al amo y no el amo al perro. Hay que hacer que el perro te
siga. No hay que matarlo, sino que domarlo.
En realidad eres el “doble” y no el
original. La identidad que crees la tuya, tu ego, no es más que una
copia pálida, una aproximación de tu ser esencial. El problema
surge cuando te identificas demasiado con ese doble irrisorio."
[Entrevista a A. Jodorowsky.
Plano
creativo]
A partir de les paraules
de Jodorowsky, ara crec que els artistes participants a Ego yo yo mío mío tenen l'ego ben
domat. D'entrada, haver acceptat participar en una exposició sobre
el tema, demostra una certa distància i sentit de l'humor. Obres que
han estat pensades i fetes des de la reflexió entorn l'ego, algunes fins i tot
expressament per a l'exposició, no necessàriament des de l'ego.
D'altra banda, si mai tinc
un gos, ja sé quin nom li posaré.
+ Ego
yo yo mío mío. Galeria Malborough de Barcelona, (agost
tancat) fins al 18 de setembre de 2013.
Comissari: Juan Bufill. Artistes
participants: Guillem Cifré, John Davies, Manuel de Val, Luis
Gordillo, Sara Huete, R.B. Kitaj, Francisco Leiro, Lusesita,
Micharmut, SergioMora, NicoNubiola, Fina Oliver, Paula Ospina, Marcos
Palazzi, Cesc Riera, Manel Rubiales, Jordi W. Saladrigas i Samuel
Salcedo.
[Imatges: Sergio
Mora i Malborough]
[TorontoTV: Raphael: Yo
soy aquel]
2 comentaris:
Vaja, arribo tard al teu apunt i ara m'hauré d'esperar. Mira que fer vacances a l'agost...
De tota manera, sort en tinc de tu, perquè hi ha circuits que se m'escapen, i no serà perquè no estigui alerta.
Encara quedaran uns dies de setembre per veure-la. No estic molt al cas de la galeria Malborough (la seu de Madrid representava a Francis Bacon en vida!) però Sara Huete em va dir que ella hi exposava dos collages, que per cert, són del millor de l'exposició i les fotos que he trobat pel bloc no fan justícia als originals.
Publica un comentari a l'entrada