Juan Núñez Fernández
Autoretrat
[Fragment]
(1908)
La
mirada persistent és el títol de
l'exposició al Museu de l'Empordà que mostra una selecció
d'obres de pintors d'un lloc i un temps, la ciutat de Figueres entre
el 1892 (any de l'inici de l'Escola Menor de Belles Arts) i el 1960.
Artistes de la que s' anomena l'Escola Empordanesa o Escola de
Figueres. En el dossier
de premsa hi trobo el perquè d'aquest títol,
La mirada persistent: “En els anys a
cavall entre el segle XIX i el XX, Figueres esdevé un espai receptor
d’artistes procedents d’arreu d’Europa arran de la seva Escola
de Belles Arts, posteriorment Escola Municipal de Dibuix. El concepte
d’Escola Empordanesa és el fil conductor de l’exposició alhora
que l’enllaç entre les diferents generacions d’artistes, mestres
i deixebles, que van mantenir una mirada persistent envers el
paisatge de l’Empordà. Figueres va ésser l’eix de transmissió
d’aquestes pautes d’escola, transmutades anys més tard pels
artistes participants a la Primera Manifestació Pictòrica d’Art
Contemporani Empordanès del 1960”.
En un altre
ordre de mirades persistents, vaig quedar impressionat per la mirada
de l'autoretrat de Juan Núñez Fernández (el primer professor de
dibuix que va tenir aquella escola, amb un jovenet Salvador Dalí
entre els seus alumnes), que s'hi exposa just al revolt de la primera
sala. Aquest autoretrat fa justícia a la fama de bon dibuixant,
gravador i mestre que s'atribueix sempre a Núñez. Hi trobem una
mirada sostinguda, serena i desafiant a la vegada, acompanyada d'un crani humà,
una vanitas a la part
inferior, el memento mori que desafia al geni
virtuós capaç de fer un dibuix tan perfecte, la mirada més
persistent possible:
Calavera. En un sentido
general, es el emblema de la caducidad de la existencia, cual aparece
en los ejemplos literarios del Hamlet y del Fausto. Sin
embargo, como la concha del caracol, es en realidad “lo que resta”
del ser vivo una vez destruido su cuerpo. Adquiere así un sentido de
vaso de la vida y del pensamiento; con este sentido simbólico
aparece la calavera en los libros de alquimía en relación con la
nigredo. Multitud
de actos supersticiosos, rituales o derivados de la antropofagia, a
fin de cuentas, provienen de este sentimiento.*
* Cirlot, Juan Eduardo.
Diccionario de símbolos. 16ª edición. Epílogo de Victoria
Cirlot. Madrid: Siruela, 2011. (El Árbol del Paraíso). 524 p. ISBN:
978-84-7844-352-9. P. 122-123.
+ La mirada persistent. Història de la pintura a Figueres, 1892-1960. Museu de l'Empordà de Figueres, fins al 10 de novembre de 2013.
[Fotografies: El
Punt -Avui i museuEmpordà]
2 comentaris:
Quin autoretrat més impressionant i quin text tan esplèndid de Cirlot. El seu diccionari de símbols és una lectura més que recomanable. Un recull de contes!
Llàstima que no he trobat millors imatges... en directe, Enric, encara impressiona més.
El diccionari de Cirlot és un pou sense fons de tot el que cal saber de la màgia i l'art!
Publica un comentari a l'entrada