Sigler
The Winner
(circa 1950)
Temo que no s'entengui bé el que per a
mi significa "sortida". Empro la paraula en el seu sentit
més precís i més comú. Intencionadament no dic llibertat. No
parlo d'aquesta gran sensació de llibertat cap a tots els àmbits.
Quan mico possiblement la vaig viure i he conegut homes que la
enyoren. Pel que a mi fa, ni llavors ni ara vaig demanar llibertat.
Amb la llibertat - i això ho dic al marge -un s'enganya massa entre
els homes, ja que si el sentiment de llibertat és un dels més
sublims, així de sublims són també els corresponents enganys. En
els teatres de varietats, abans de sortir a escena, he vist sovint
certes parelles d'artistes treballant en els trapezis, molt alt, prop
del sostre. Es llançaven, es balancejaven, saltaven, volaven l'un
als braços de l'altre, es portaven l'un a l'altre suspesos del pèl
amb les dents. "També això”, vaig pensar, "és
llibertat per a l'home: el moviment excels!” Oh burla de la santa
natura! Cap edifici quedaria en peu sota les riallades que aquest
gran espectacle provocaria entre els simis.
Frank Kafka. Informe per a una
acadèmia (1917).
Corprès estic encara pel monòleg de
Peter el Roig, el mico que es va transformar en home, en la gran interpretació d'Ivan Benet, al Teatre Lliure. Un text
fosc, trist i claustrofòbic (de la bodega del barco, al moble bar) i
que posa als humans al lloc que ens mereixem: al podi de la pitjor
espècie del planeta Terra. El mico, conscient d'haver perdut la
llibertat de la vida a la selva, només pensa en una sortida per
sobreviure. Davant l'opció de triar anar a parar a la gàbia d'un
parc zoològic o als espectacles de varietés, tria varietés. En
aquesta nova adaptació teatral, Peter el Roig es converteix en tot
un crooner d'èxit - més de cabaret alemany que de barraca de fira
del Hagenbeck Circus - per entonar un sentit i decadent I was so
drunk, cançó amb lletra d'Ivan Benet i música de Sílvia Pérez Cruz,
que signa tota la música de l'espectacle, molt bonica, també amb
aires de cabaret alemany d'entreguerres i ambient de circ. Tot sobre
una escenografia que esdevé una autèntica capsa de sorpreses, tan
senzilla com efectiva, obra de Jordi
Queralt.
[Fotografia del llibre Freaks, Geeks
and Strange Girls: Sideshow Banners of the Great American Midway.
San Francisco: Last Gasp, 1996. ISBN-10: 0945367198]
[TorontoTV: The Specials: Monkey
Man]
3 comentaris:
A veure si trobo un forat per anar-hi, que ho pintes molt bé!
Fantàstics The Specials!
Tu i jo ja la vàrem veure fa uns "quants" anys, no? recordo un escenari inmillorable i un text colpidor.
Enric, han prorrogat una setmana més al Lliure, fins diumenge vinent, i tant de bo faci gira!
Marta, ho recordo, a la Reial acadèmia de medicina, amb Xavier Capdet fent de Peter el Roig. Fa uns quants anys sí, exactament 20 anys... que nosaltres també vàrem triar varietés!
Publica un comentari a l'entrada