El "bon" dibuix és aquell
que no pot alterar-se en absolut sense que es destrueixi la seva vida
interior, independentment de que el dibuix contradigui a l'anatomia,
a la botànica o a qualsevol altra ciència.
Kandinski,
De l'espiritual en l'art (1952).
De l'espiritual en l'art (1952).
Sara González Castro. Rinoceront blanc. Dibuix (2014).
Al principi va ser... el
dibuix. Un esbós, un croquis, així comença tot moltes vegades en
qualsevol manifestació artística. Es pot comprovar a l'exposició
TRAÇ. Com també, que el dibuix, lògicament, és un art en sí mateix,
independentment de la seva funció com a eina de coneixement, tesi
que l'exposició defensa molt bé amb dibuixos que il·lustren quatre
àmbits: Per entendre, quan el dibuix genera coneixement. Per provar,
quan el dibuix és part d’una recerca. Per recordar, quan el dibuix
és memòria. Per explicar, quan el dibuix és una eina de
comunicació.
Del més simple,
esquemàtic, preparatori (o no) al més elaborat i perfecte. Hi podem
veure dibuixos mèdics, d'herbaris, d'animals, d'eines,
arquitectònics, publicitaris, judicials i policials, carnets de
viatge, d'il·lustradors de contes, diaris i auques, de dissenyadors, escenògrafs, pintors, cuiners, i, fins i tot, dibuixos
d'instruccions per muntar els mobles d'Ikea.
Si en el camp del
coneixement el dibuix va ser substituït a l'engròs per la
fotografia (o pel collage: alerta la seva presència satèl·lit en
aquesta mateixa exposició!) i l'ordinador, això no va significar
la seva mort. El dibuix no ha deixat mai d'existir, aportant aquella
qualitat emocional i sorprenent pròpia de les coses fetes a mà: un
traç ple de vida.
Jaime Serra
La coleur des sentiments
La coleur des sentiments
A TRAÇ s'hi poden veure
els esbossos preparatoris d'aquesta i altres infografies de Serra. El seu treball per a
diaris i revistes recorda aquells meravellosos gràfics dels
diccionaris enciclopèdics (com el Larousse), o les primeres infografies dels
llibres de salut (com els que et regalaven a La Caixa), i llibres de text del
col·legi, amb els que un aprenia el funcionament del cor i la
circulació de la sang, el sistema nerviós, l'aparell digestiu i, de la manera més asèptica possible, el
reproductor.
+ TRAÇ.
El dibuix com a eina de coneixement. Del 7 d’octubre al 7 de
desembre 2014.
Arts Santa Mònica, Barcelona.
[Torontoràdio:
Michael Nyman: The
Draughtsman's Contract]
2 comentaris:
Una exposició plena d'essència, de percepció i comprensió en estat pur. Té molt de viatge iniciàtic. No us la perdeu!
I plena de detalls, molt entretinguda, de les de visita llarga... o vàries visites!
Enhorabona Enric per la part que et toca (fantàstics l'auca de la tisis i els dibuixos taurins!)
Publica un comentari a l'entrada