dissabte, 19 de desembre del 2015

Misteri Bofarull




 





















Angel Bofarull
Eugènie de Guerin
2014
Collage en caixa,
25 x 16 cm.



Collage = life
Joseph Cornell, Diario (1964)

Algunos pintores parece que experimenten cierta melancolía cuando se trata de recortar, despedazar, sacrificar papeles, imágenes que aprecian. En sus collages y sus cajas, Angel Bofarull (Barcelona, 1957) resulta fascinado por todo aquello que le recuerda a un mundo desesperadamente nostálgico. Como Joseph Cornell, tiene afán por los encuentros amorosos. Como él, imagina unos hábitats efímeros, receptáculos de objetos íntimos cargados de secretos inconfesables o pueriles que nos vienen de la infancia cuando al acecho del mundo, cajones, maletas y alacenas parecían contener maravillas que había que desvelar costara lo que costara, a pesar del riesgo de semejante incursión en territorio prohibido. Allí uno hallaba botones de jade disparatados junto a postales, flores secas y horarios caducos... Archivar, clasificar, ordenar, captar con bulimia, responde también a ese deseo infantil de quererlo poseer todo. Coleccionarlo todo. Posiblemente se trataría, una vez más, de multiplicar las sensaciones combinándolas, difiriendo los gustos.*

* Guigon, Emmanuel. Historia del collage en España.
Teruel: Museo de Teruel, 1995. ISBN 8487183344, pàg. 180.


Angel Bofarull
Morts contemporanis
2015
Collage, 17 x 11 cm.

A la galeria Artur Ramon Art de Barcelona es pot veure una petita mostra de collages i assemblatges d'Angel Bofarull d'entre 1990 i 2015. La malenconia i el romanticisme estan presents també en les peces més recents, aquest cop a través d'estampes d'àngels o delicades figuretes de porcellana. L'art i el misteri de donar vida, sentit i sensibilitat a petits retalls de paper imprès, imatges evocadores d'històries passades o de les pulsions més íntimes. 

L'any 2006, entre els anys dels collages exposats, Bofarull va editar Oiseaux de cage, un llibret que es pot adquirir a la galeria i que recull la seva passió pels ocells. Conté delicats collages, dibuixos i textos entorn a ocells i gàbies, fragments signats per Txèkhov, Tiúttxev, Fournier, Balzac, De Saint Pierre, Dickinson (un ocellet engabiat i un referent també per a Joseph Cornell, que li va dedicar una preciosa caixa-gàbia oberta) i textos del propi Bofarull:  (...) El pájaro salió de la alcoba. Era un petirrojo con pechera de coral. El hombre no lo oyó, como no se oye a las piedras ni se escucha a los padres. Sus ojos seguían abiertos, sus manos entrelazadas: había dejado de respirar...*

* Bofarull Viladós, Angel. Oiseaux de cage. Madrid: Fernando Villaverde Ediciones, 2006. ISBN 8493464023.

+ Angel Bofarull: obres de 1990 a 2015. Artur Ramon Art, Barcelona. Fins al gener de 2016.

[Fotos: Artur Ramon Art]

[Totontocells: Pit roig]

3 comentaris:

Anònim ha dit...

És encomiable la feina que està fent la galeria Artur Ramon. Angel Bofarull sembla sortit d'un altre temps. I tant una cosa com l'altra, en un carrer que és una relíquia urbana.

Encarna Castillo ha dit...

Esta me la perderé. ¡Qué pena!

Toronto ha dit...

Això em sembla també, Enric! Després d'inaugurar temporada amb el gabinet de curiositats i seguir amb la col·lectiva "La celebració de la vida", més els collages de Bofarull, la galeria Artur Ramon està marcant una línia molt interessant i força diferent a altres galeries. A més, com dius, compta amb un emplaçament privilegiat!

Lástima, Encarna! Se ve que Bofarull no expone muy a menudo!