Don Juan, memòria
amarga de mi
Cia. Pelmànec
LA MORT. 5a porta.
Quan s'entra als mons de l'imaginari,
de seguida s'ensopega amb el buit, amb les tenebres, amb la mort.
Donar vida a un titella, fet de matèria inanimada, és donar vida a la mort. Aquest significat profund es troba subjacent a tot el teatre tradicional de figures, però també en les seves formes més contemporànies, com Tadeusz Kantor va mostrar en els seus espectacles.
El teatre de titelles europeu sempre ha tingut la mort com un dels personatges principals. Les tenebres i el buit mortuori han estat font d'inspiració d'una vitalitat tan increïble com inquietant. Com succeïx amb el buit quàntic, que és un espai farcit d'energia potencial, el “buit simbòlic” de la mort també esperon la imaginació i la creativitat humanes, ansioses de figures i espais de projecció.*
Donar vida a un titella, fet de matèria inanimada, és donar vida a la mort. Aquest significat profund es troba subjacent a tot el teatre tradicional de figures, però també en les seves formes més contemporànies, com Tadeusz Kantor va mostrar en els seus espectacles.
El teatre de titelles europeu sempre ha tingut la mort com un dels personatges principals. Les tenebres i el buit mortuori han estat font d'inspiració d'una vitalitat tan increïble com inquietant. Com succeïx amb el buit quàntic, que és un espai farcit d'energia potencial, el “buit simbòlic” de la mort també esperon la imaginació i la creativitat humanes, ansioses de figures i espais de projecció.*
* Toni Rimbau.”Les set portes de l'alteritat”.
Figures del desdoblament: titelles, màquines i fils
Barcelona: Comanegra, 2015.
ISBN: 978-84-16033-83-6.
Figures del desdoblament: titelles,
màquines i fils, va ser possiblement una de les millors
exposicions del passat 2015. Estructurada en “Les set portes de
l'alteritat” (el llindar, animàlia, inferns i dimonis, la batalla,
la mort, devoció i l'altre) proposava - i manté en el seu
excel·lent catàleg - reflexions reveladores sobre l'altra banda del
mirall, o el poder quasi diví de fer visible amb un titella tot el
que l'humà no s'atreviria a mostrar. A més, donava fe de l'enorme
qualitat i tradició del teatre de titelles a Catalunya.
Així ho demostra la companyia Pelmànec i el seu Don Juan, memòria amarga de mi, un èxit amb la sala plena a les funcions del passat gener, prorroguen fins a mitjans de febrer.
Així ho demostra la companyia Pelmànec i el seu Don Juan, memòria amarga de mi, un èxit amb la sala plena a les funcions del passat gener, prorroguen fins a mitjans de febrer.
A Don Juan... la Mort es
resisteix a donar el seu petó letal a un Don Juan vell, malalt i
acabat. Reclòs en un monestir, el gran seductor ha perdut facultats
i, moribund, entrarà a les portes de l'infern de la mà dels
fantasmes del passat, i algun del present. Però si volen retre
comptes, no trobaran en ell cap intenció de penediment, i encara
tindrà forces per fer dubtar sobre el sentit de la vida al jove
monjo que el cuida.
De ritme pausat, amb l'escenografia
senzilla i espartana pròpia d'un monestir, ple d'imatges d'una
poètica onírica i fantasmagòrica, l'espectacle és un autèntic
tour de force de Miquel Gallardo (co-autor del text amb Paco
Bernal, a partir de textos de Tirso de de Molina, Zorrilla, Molière
i Palau i Fabre), actor en el paper del jove monjo i manipulador dels
titelles (tots tres confeccionats per Martí
Doy), un veritable prodigi del desdoblament donant veus i
moviments a cada personatge.
Últimes funcions a Barcelona. No s'ho
perdin!
+ Don Juan, memòria amarga de mi.
Cia. Pelmànec,
al teatre La Vilella de
Barcelona, fins al 14 de febrer.
4 comentaris:
Extraordinària l'exposició. Sens dubte l'exposició de l'any. Molt bon catàleg. Ara, a veure si m'animo a veure el Don Juan.
Anima't, Enric! El millor d'aquella exposició continua amb els titellaires a teatres,fires, carrers i places!
Estic d'acord amb l'Enric: una de les millors exposicions de l'any (almenys de totes les que he vist). Hi vaig anar quatre vegades! M'hauré de comprar el catàleg.
T'agradarà tenir el catàleg, Sícoris! És un bon record de l'exposició i un pou de coneixement del món dels titellaires a Catalunya. Un autèntic catàleg per saber qui és o qui era qui, les col·leccions, les companyies, els continuistes, els renovadors, els híbrids... i, omnipresents, els mestres, amb personalitats com el ja desaparegut Pepe Otal, de qui algun dia m'encantaria visitar el que va ser el seu estudi al Raval. Segur que l'impacte de veure'l deu ser igual o superior al de l'exposició a l'Arts Santa Mònica...
Publica un comentari a l'entrada