Bruce Conner
Mirall (revers)
Collage i assemblatge
Collage i assemblatge
1964
Soy un artista, un
antiartista,
arrogante, modesto,
un feminista, un misógeno
redomado,
un romántico, un
realista, un surrealista,
un artista funk, artista
conceptual,
minimalista, postmoderno,
beatnik, hippie, punk,
sutil, combativo,
creíble, paranoico,
cortés, difícil,
directo,
alguien con quien es
imposible trabajar,
accesible, oscuro,
preciso, tranquilo,
terco, esquivo,
espiritual, profano,
un hombre del Renacimiento
del arte contemporáneo
y uno de los artista
más importantes del
mundo.
Se ha dicho de mi obra que
es
hermosa, horrible,
bazofia, genial,
dispersa, precisa,
pintoresca,
vanguardista, historica,
manida, magistral,
trivial,
intensa, mística,
virtuosa,
desconcertante,
fascinante, concisa,
absurda, divertida,
innovadora,
nostálgica,
contemporánea,
iconoclasta, sofisticada,
basura, obra mastra, etc.
Es todo cierto
Bruce Conner en una carta
a Paula Kirkeby, 2000*
Bruce Conner
Mirall
(vers)
(vers)
1964
Bruce Conner es veu que
durant la seva llarga i variada trajectòria artística es va
mantenir molt al marge del mercat de l'art. Ho llegeixo al catàleg
de l'exposició Es todo cierto, una retrospectiva sobre aquest
artista que encara es pot veure al MNCARS de Madrid. Imagino a Manuel
Borja-Villel rient per sota del seu bigoti per haver coincidit, en el
temps i a la mateixa ciutat, aquesta gran exposició i la celebració
de la fira ARCO.
Conner no és un artista
molt conegut, no forma part de les vaques sagrades que cada any
s'exposen a les grans fires, al costat dels artistes joves emergents
de moda. Però sí va ser i és molt valorat pels coneixedors només
interessats en art, entre els que trobem alguns directors de museus
que aposten més per la pedagogia que pel postureig i ens
descobreixen autèntiques joies que fins ara passaven desapercebudes
per a molts, entre els que m'incloc.
Les obres de Conner, tan diferents entre sí – dels assemblatges i els collages, al dibuix, la fotografia i les pel·lícules experimentals o la performance – , van ser seleccionades en vida de l'artista per a exposicions mítiques de l'àmbit del collage i l'assemblatge als museus d'art modern de més prestigi, que també van comprar-ne per a les seves col·leccions. Per exemple, estava present a The art of assemblage del MOMA l'any 1961, al costat d'obres dels mestres (Duchamp, Ernst, Schwitters...) i d'altres artistes a meitat de carrera (Cornell, Dubuffet, De Kooning, Rauschenberg, Tinguely...). Pierre Restany el va incloure en algunes exposicions col·lectives del Nou realisme, quan va obrir el grup a d'altres artistes no europeus.
Bruce Conner
Crist expulsa a la legió de dimonis i Maria unta a Crist amb un
ungüent de nards de gran valor
Collages d'il·lustracions
trobades
1987
Des dels seus inicis als
anys 50, Conner va preferir el cercle artístic més alternatiu de
San Francisco al Nova York de les galeries i crítics més influents.
Va escapar una bona temporada a Mèxic, a on va sobreviure a la
mescalina i als bolets al·lucinògens, tot creant impressionants
assemblatges, sota la influència dels altarcitos mexicans. Foscos, gens
complaents, però alhora bells, magnètics i delicats, això darrer
també pels materials que feia servir: mitges de niló, perles,
lluentons, nines, papers pintats, sabates, fils, flors de plàstic,
cloves d'anous, caniques, fotos i estampes antigues… tota classe
d'objectes provinents de mercats de les puces o de les escombraries.
En aquests assemblatges, especialment, crec que Conner s'apropa molt
a l'art outsider o brut. Contrasten amb el treball polit dels
collages sobre gravats antics, autèntiques filigranes retallades i
manipulades, en la línia de Max Ernst i els collagistes del
Surrealisme. Com un plaer privat, Conner en va fer sempre, en
paral·lel als canvis d'estil i de formats que anava
experimentant amb la fotografia i el vídeo, potser més propers a
l'art pop, o les performances al conceptual.
*Bruce Conner:
Es todo cierto. Editat per Rudolf Friedling i Gary Garrels. Madrid:
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2017. ISBN
978-84-8026-547-8.
2 comentaris:
El collage convertit en wunderkammer fetitxista. No coneixia Conner. Una delícia un magatzem dels sentits.
Enric, una cambra de les meravelles fetitxista que, com sol passar amb els gabinets, em provoquen també por, però una por tant excitant!
Publica un comentari a l'entrada