Els meus quadres […] són com notes, anotacions, comentaris observacions sobre l'estat etnogràfic,
sociològic, moral, cultural, del món que m'envolta.
sociològic, moral, cultural, del món que m'envolta.
Eulàlia Grau
Eulàlia Grau
Núvia i rentaplats
1973
[Sèrie Etnografies]
Emulsió
sobre tela
“El 1942 el règim de Franco havia
aprovat una disposició de llei segons la qual tan bon punt una dona
es casava no podia treballar. Entre 1942 i 1978 el codi penal
considerava delicte conductes específiques de la dona com l'adulteri
i l'amistançament. Sense autorització del seu marit, una dona no
podia obrir un compte bancari, ni emprendre un negoci, ni tenir
passaport o la pàtria potestat dels seus fills. A l'Estat espanyol
no estava legalitzat l'ús de píndoles anticonceptives ni
l'avortament o el divorci (…) Discriminació de la dona
(1977) tracta obertament aquesta qüestió i és una obra
paradigmàtica en aquest sentit.”*
*Grandas, Teresa. “Eulàlia, no
podien ser ni àngels ni daurats”.
A: Eulàlia Grau: Mai no he
pintat àngels daurats.
Barcelona: Museu d'Art Contemporani de
Barcelona, 2013.
ISBN: 9788492505678.
Pàg. 21-22.
Aspiradora
1973
[Sèrie Etnografies]
Emulsió sobre tela
Emulsió sobre tela
Teresa Grandas, comissària de
l'exposició retrospectiva sobre Eulàlia que es pot veure al MACBA, parlant al
catàleg d'una altra sèrie d'obres, fa referència a la sèrie de
televisió Mad Men, relacionant-ho amb l'ús de la publicitat i la
visió irònica i mordaç dels models de la societat de consum que
en fa Eulàlia. La sèrie de televisió està ambientada entorn a una
agència de publicitat al Nova York dels anys 50 i 60. La referència
m'ha recordat un dels moments d'un dels primers capítols que més
em va impactar, quan la secretària Peggy Olson comença a fer
aportacions més brillants que els creatius de l'agència, que són
tots homes. Un d'aquells creatius, referint-se al talent de Peggy,
diu als altres: és com veure un gos tocar el piano...
El feminisme, però, és només una de
les línies combatives en l'art d'Eulàlia, sent en la seva
totalitat una autèntica obra antisistema, a més, a mitjans dels 70
– principis dels 80, una època tan fosca i dura com degué ser
el post-franquisme previ a la transició cap a la democràcia (que
també quina evolució ha tingut... Eulàlia, amb motiu de l'exposició,
ha aportat la seva visió actual amb una peça feta expressament, a
base de projeccions de fotos per on desfilen Bankia, Urdangarin i companyia).
Aquesta exposició, que pel què diuen
els papers ha estat un acte de reivindicació just i merescut d'una
artista que no va ser prou reconeguda en el seu temps i força
desconeguda en l'actualitat, ha estat particularment un molt grat descobriment, en especial la sèrie d'Etnografies. La tècnica de les
emulsions fotogràfiques m'ha recordat algunes obres de Rabascall, i
com les d'ell, tot i que els etiqueten sovint en el conceptualisme,
són grans obres Pop setenteres amb el do d'intemporals (per a bé
estèticament, per a malament èticament). I en unes vitrines es
poden veure més meravelles, com són els collages originals que Eulàlia passava després a tela i pintava amb anilines de colors, o a
serigrafia.
+ Eulàlia Grau: Mai no he pintat
àngels daurats. Al Museu
d'Art Contemporani de Barcelona, fins al 23 de maig de 2013.
[Totes les imatges: MACBA]
[TorontoTV: Mad
Men: C'est magnifique! (Joan's accordion)]
4 comentaris:
Feia dies que pensava: no en dirà res?
Encara no hi he anat, però me'n moro de ganes. L'Eulàlia Grau m'agrada molt, potser perquè enfront del collage sóc una mica simple i necessito que imatge i contingut tinguin un relat molt directe. Tu mateix has fet referència (obligada) a "Mad men", a un context que parla de nosaltres (de mi, per edat, segur).
Res, que de seguida que pugui hi vaig i t'ho explico.
No conocía a Eulàlia Grau. Y, visualmente hablando, me ha gustado mucho lo que he visto en tu blog, Toronto.
Fíjate, Mad Men es ya, sin duda, un referente intelectual para los discursos teóricos sobre los 50-60. Lo que demuestra que esta serie, nunca morirá (al menos en mi reproductor de DVDs...).
Hola Enric i Insonrible, abans de res, disculpeu el retard en respondre, estic en plena mudança i encara no tinc internet a la casa nova.
Enric, sobre el que comentes del contingut i el relat directe... els d'Eulàlia Grau són tan contundents! Crec que l'esxposició t'encantarà! A més de la part ètica, l'estètica no desmereix, per a mi ha esta un grat descobriment i crec que algunes obres no tenen res a envejar a un Richard Hamilton de l'època, per exemple. I em faig creus que hagi estat una artista tan poc coneguda fins ara, tampoc no sé si tindrà més repercusió amb la retrospectiva, però està clar que la mereix!
Insonrible, en mi reproductor de dvd tampoco... Y como Six feet under, gracias a sus recomendaciones! Ahora veremos como entra Mad Men en los 70'...
Eulàlia Grau, es rotunda y dura.
Me gusta mucho!!.
Cómo siempre Toronto nos enseña mundos nuevos dónde perdernos, ahora mismo ando rebuscando sobre esta mujer en Internet.
Besos.
Publica un comentari a l'entrada