Remedios Varo i
Benjamin Péret
Fotomuntatge, s.a.
"Considere l'eina de les tisores una
vertadera prolongació d'una altra qualsevol, pròpia del llenguatge
del dibuix com podria ser el llapis, ja que amb el seu recorregut va
originant les siluetes que amb el llapis també es podrien crear.
Creació d'imatges a partir de
fragments d'altres o de formes i textures retallades. En aquest cas
els surrealistes acostumaven a treballar a partir de retalls
d'imatges de revistes i publicacions antigues, també a vegades
afegien dibuixos pintats, amb llapis de colors de fusta o aquarel·la
que completaven la composició. He seleccionat els collages que més
informació plàstica aportaven, a més de l'interès per les formes,
la composició i la intenció sarcàstica que quasi sempre ens
ofereixen.
Des de que va tenir els primers contactes amb el collage quan era a Barcelona, just abans d'esclatar la Guerra Civil, l'artista Remedios Varo mai va deixar de recórrer al collage. Sentia una vertadera passió per aquest recurs plàstic (...) Tenen un caràcter cartellístic, possiblement influenciat per la tasca de disseny publicitari que va desenvolupar l'artista durant aquells moments."*
Des de que va tenir els primers contactes amb el collage quan era a Barcelona, just abans d'esclatar la Guerra Civil, l'artista Remedios Varo mai va deixar de recórrer al collage. Sentia una vertadera passió per aquest recurs plàstic (...) Tenen un caràcter cartellístic, possiblement influenciat per la tasca de disseny publicitari que va desenvolupar l'artista durant aquells moments."*
* Cortès i Giner, Eva.
Remedios Varo i
Uranga:
l'encontre dels seus dibuixos amb el surrealisme francès.
Tarragona: Arola Editors – Publicacions URV, 2013.
ISBN:
978-84-940726-8-0.
P. 123-124
El mensaje
Collage, 1935
Entre les novetats de la secció d'art
d'una llibreria del centre trobo aquest llibre. S'ha publicat el
2013, quan es compleixen 50 anys de la mort de la pintora
surrealista, però el contingut és una adaptació de la tesi que
l'autora, Eva Cortès, va presentar uns anys abans per obtenir el
grau de doctora en Belles Arts per la Universitat Politècnica de
València.
Com a tota tesi, hi ha una o vàries
hipòtesis a defensar i en aquest cas giren entorn al paper que van
jugar els primers dibuixos, cadàvers exquisits, també els
collages, que Remedios Varo va fer en contacte directe amb el grup
surrealista a Paris, com a llavor del que després desenvoluparia
donant el millor d'una carrera artística que va dur a terme
instal·lada a Mèxic, la ciutat final on va viure més temps, a
l'exili, fins la seva mort. Quasi al nivell de l'experiència
francesa, Cortès dóna també molta importància al fet que la Varo
va néixer i viure els primers cinc anys de la seva vida al
poble gironí d'Anglès, ric en rondalles fantàstiques i de bruixes
que encaixen perfecte en el gust per l'alquímia i la màgia, temes
presents a les seves pintures.
Les hipòtesis plantejades queden
demostrades - aquells primers dibuixos van ser fonamentals -, però
el llibre es ressent de paràgrafs excessivament reiteratius, a més
de barrejar suposicions i apreciacions personals que em fan una mica
de nosa. Un text que segur l'hauria millorat el treball d'un bon
editor que retallés i muntés el que sens dubte és una excel·lent
recerca, com l'ampli capítol dedicat a analitzar els interessos,
temes, iconografia i maneres tècniques de fer del grup surrealista
en general i del món personal de Remedios Varo en particular. I com
molt valuoses són per conèixer millor a l'artista les entrevistes
amb familiars i amics que la van conèixer de primera mà, completen
i enriqueixen la investigació en els annexos finals.
[Torontoconcert: Richard Wagner: Faust.
Overtura]
4 comentaris:
No hi havia pensat mai, en la idea de les tisores com a eina de "dibuix". I resulta ben evident!
Quina gran artista era Remedios Varo! I què poc coneguda ella i tantes dones que van estar en l'entorn del surrealisme. En vaig parlar quan a la Virreina van fer l'exposició de la Claude Cahun:
http://enarchenhologos.blogspot.com.es/2011/11/publicat-el-23-de-novembre-de-2011-my.html
Hola Enric,
He recuperat el teu article sobre Claude Cahun. Sembla estrany que cent anys després encara costi tant saber d' elles. De les dones surrealistes que cites, a excepció potser de la Kahlo, que fa temps que va passar a ser més popular (amb el risc de ser coneguda només per l'imant de nevera o el calendari d'aquell any...), les altres no... i això que van sortint coses fora de l'assaig d'art, com ara novel·les (la d' Elena Poniatwska sobre Leonora Carrignton, la de Zoe Valdés sobre Remedios Varo, la recent biografia de Nusch Eluard (per Circe, la mateixa editorial de la de Frida Kahlo, que és quasi un bestseller!). També val a dir que van viure en una època encara més masclista que l'actual! Anem lents en tot!
Gracias a este clima que tenemos, muchos veranos de nuestra infancia fueron mágicos: por las noches, nos podíamos sentar en el "pollete" de la entrada de la casa y escuchar a nuestros mayores explicándonos historias de brujas, fantasmas y fantasía que despertaban nuestra imaginación.
Seguramente a la pequeña Remedios Varo la entretuvieron así muchas veces... Y luego sus manos se volvieron locas y se enamoraron de muchas tijeras e hicieron estos collages tan chulos.
Noticia compartida en Twitter (ya sabes que no pararé de darte la tabarra con todo eso).
Collages y pinturas increíbles! En México por lo visto sí la tienen en consideración, exponiendo regularmente su obra, haciendo difusión. Aquí no tanto, casi nada, así que es bonito que en el pueblo donde nació(accidentalmente, pero fue allí) y como recoge el libro de Eva Cortès i Giner, en Anglès, sobre todo gracias al archivero municipal, están muy orgullosos de haber influido en esa etapa tan importante como es la infancia, aunque sólo viviera cinco años en el pueblo.
Twittee, Insonrible, muchas gracias!
Publica un comentari a l'entrada