Kerry James Marshall
Believed to be a Portrait of David
Walker
(Circa 1830)
2009
Un dels grans descobriments (gràcies J. F. C.) d'aquest estiu, serà, per a mi, l'obra de Kerry James
Marshall. Es pot veure encara en la doble exposició subtitulada
Pintura i altres coses que ha repartit la retrospectiva d'aquest
artista afroamericà en dos museus de dues ciutats, una a la Fundació
Antoni Tàpies de Barcelona, l'altra al MNCARS de Madrid, a la seu
del Palacio de Velázquez, al parc del Retiro, impressionant espai
que, gràcies a les seves dimensions enormes, permet acollir les
peces més grans de Marshall, en especial les lones pintades y Who's
Afraid of Reed, Black and Green, l'espectacular tríptic que rep als
visitants.
De Style
1993
Antonio Machín cantava al pintor:
siempre que pintas iglesias, pintas angelitos bellos, pero nunca te
acordaste de pintar un ángel negro.
Marshall no serà mai aquell pintor. La
seva obra reivindica el negre: black power, black is beautiful! I és
la seva intenció aportar una representació contemporània de la
raça negra, tan poc present a llarg de la Història de l'Art.
1989
Sorprèn l'efecte insòlit i especial
que produeixen els retrats de rostres negres sobre fons negres,
destacant la lluentor del blanc dels ulls i de les dents, els colors
de les robes. El contorn marcat de la pell quasi es confon entre la
foscor... tot un repte que es va plantejar l'artista *, i del que
surt airós aportant un estil únic i poderosament bell. Però la
seva proposta pictòrica és molt més àmplia, va més enllà del
negre sobre negre i domina tots els colors, a més d'afegir-hi
sovint collage i en comptades ocasions, però de meravella, pintura
daurada i purpurina (influència de referents com la pintura
religiosa medieval). En conjunt, estilísticament es situa entre el Pop,
l'expressionisme, el grafitti depurat (per net i polit), el còmic, i
la tradició artística, antiga i moderna, provinent directament de
l'Àfrica, molt valorada pels artistes europeus de les avantguardes
del segle XX, no tant temps després. La pintura és protagonista,
però Marshall també fa altres coses. De totes, em quedo amb la
sèrie de fotografies Black light, fetes sota condicions de llum
ultraviolada, l'efecte és pur lynch de tan inquietants. I en segon
lloc, els collages, composicions petites però d'una càrrega poètica
enorme, i no només perquè en una sèrie il·lustrin poemes d'Aimé
Césaire, si no per la delicadesa amb que combina imatges i textures,
en la tradició dels millors, d'Schwitters, Höch, Cornell.
At the End of the Wee Hours
Collages
1996
* Així ho explica, entre altres moltes
coses, totes interessantíssimes, a l'excel·lent catàleg editat amb
motiu d'aquesta doble exposició, en una extensa entrevista que
repassa la seva carrera, dels inicis a l'escola d'art de Charles
White a l'estudi de Nova York, dels seus referents artístics i
personals, del seu compromís per la lluita dels drets civils dels
afroamericans, en la senda de Martin Luther King i Malcom X.
Kerry James Marshall. Pintura y otras cosas. New York: Ludion, 2014. ISBN 9788480264815.
+ Kerry James Marshall. Pintura i
altres coses. Fundació
Antoni Tàpies, Barcelona i MNCARS,
Madrid, fins al 26 d'octubre de 2014.
[Fotos: M
HKA Ensembles]
[Toronto TV: Single: Oda
a los negros]
2 comentaris:
Ens sentim impactats i no hauria de ser així. Reconeixem i admirem les veus negres, la música, el cinema... No hi ha contrast entre l'esclau d'una plantació i el president dels Estats Units; la crisi i la pobresa ha pintat els rostres de tots colors i hem recuperat les imatges de la gran depressió... Però Kerry James Marshall ens posa davant del dubte amb la seva pintura amb el que més d'un es pensa que és exotisme colonial.
Així ho crec també Enric, res d'exotismes, Kerry James Marshall no és Josep Tapiró pintant negrets de Tànger, és un ciudatà nord-americà negre pintant ciutadans nord-americans negres. Desgraciadament, incidents com els de Ferguson demostren que encara queda molt per fer en la seva lluita.
Publica un comentari a l'entrada